Solformorkelse

Hej alla!
 
Jag vet inte om ni har sett dessa fantastiska bilder, om inte sa kan ni se dem nedan
 
 
Nu undrar ni kanske vad bilden egentligen forestaller, eller borde jag gora det? Inlaggets titel avslojar ju allt. Men tank er ifall jag inte hade skrivit just den titeln. Da kunde det kanske varit svart att gissa det forsta gange. Lat oss pasta att ni inte har nagon aning om vad det ar. Men kanske om men nar man tittar noga sa kan man kanske urskilja en himlakropp pa bilderna. Den dar ljusa himlakroppen ar solen och framfor den har en annan himlakropp fangats pa bild. Det ni ser ovan ar en solformorkelse, en annual solformorkelse (alltsa inte en total), tro det eller ej. Och den irregulart formade kroppen ar Mars mane Phobos, den storsta av planetens 2 manar (den andra heter Deimos). Mars landaren Curiosity tog den har bilden fran Mars yta. Visst ser det haftigt ut? 

Solformorkelser sker i andra delar av solsystemet ocksa. Det ni ser ovan ar som sagt en, men det ar ingen total en som man kan se fran jorden ibland. Detta beror pa att manen ar liten och att avstandet till solen gor sa att inte hela solen tacks nar det blir solformorkelse. Om Mars och dess manar hade varit narmare solen sa hade den sa klart skymt annu mer av solens ljus. Mer an sa har kan man inte se fran Mars. 
 
Sen sa kommer det att bli en solformorkelse iar, den 3:e november. Jag skriver mer om det nar det narmar sig. Det positiva, for mig da, ar att man kommer att kunna se den fran Spanien! Hoppas att mina kollegor gor dagen till en oforglomlig en! 

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: