Byt din ögonfärg

Det finns massa intressanta vetenskapsartiklar där ute. tycker att det är dags att skriva mitt första vetenskapsinlägg.

Beroende på vart du bor, så är vissa drag mer uppskattade än andra. I vissa länder, som till exempel indien, är det många som vill ha ljusare hy eller en annan färg på ögonen. I Turkiet, i min by (och säkert många andras), tycker man samma sak. Det är finare att vara vitare än brun. Det är lite svårt, eftersom att det brukar vara riktigt varmt och soligt där.
Och här i Europa är det tvärtom. Många vill bli solbrända och solar i timmar. Jag tror att man attraheras till motsatsen när det gäller det mesta. 

Jag vet inte hur det är med er, men ibland undrar man hur man skulle se ut med en annan ögonfärg. Dagens färgade linser ser inte riktigt verklighetstrogna ut, man märker linsen. Men i framtiden kan vi ändra på det, och slippa linser. 

Man har nu utvecklat en ny laser som kan ändra färgen på ens ögon, från bruna till blåa ögon. Behandlingen, som utvecklats av Stroma Medical's Dr. Gregg Homer, tar bara 20 sekunder! Och efteråt har du din nya ögonfärg i resten av livet. Det går inte att ändra på den igen.
Detta är kanske en dröm för många, men behandlingen är inte helt säker. Forskare påstår att synen kan försämras. Pigmentet i bruna ögon bidrar till att förebygga problem såsom reflexer och dubbelseende. Ändrar man på ögonfärgen så kan det bli svårt för ögat att kontrollera ljuset som det samlar in varje dag.

Dr. Gregg Homer försäkrar BBC att lasern endast påverkar pigmentet på ögats yta och att frekvenserna som används absorberas av iris, så det finns ingen risk för ögonskador.Efter att ha testat detta på ett flertal kadaver, har han flyttat sin verksamhet till Mexiko, där han säger att det inte har funnits några bevis på någon skada hittills. Hans sjutton närsynta patienter har erbjudits linstransplantationer i utbyte mot att testa lasern.

Det kommer att ta ett tag innan den här proceduren blir godkänd. Blir den det till slut så kommer garanterat fler att vilja byta sin ögonfärg. Den riktiga artikeln hittar ni HÄR

Frågan är då, vart kommer detta att sluta? Kommer vi i framtiden att kunna välja hårfärg, ögonfärg, kroppstyp och annat, och att sen få det gjort efter några minuter? Kommer detta leda till att vissa människodrag helt försvinner, och att vi i slutändan nästan liknar varandra? För i dagsläget är skönhetsidealet likadant i en viss del av världen, och den typen av skönhetsideal är inte så populärt i andra delar av världen.


Kommentarer
max sellgren

hej! jag heter max sellgren och är 13 år , kommer från göteborg. jag ville bara säga tack för all kunskap du har gett mig den senaste tiden. fortsätt med bloggen snälla för jag fäöljer den tro mig!

aja det var allt tror jag!



mvh max sellgren

2011-11-24 22:34:50
URL: http://bara säga tack för a
Assi

TACK för kommentaren, den gjorde mig väldigt glad. Jag kommer att fortsätta med bloggen tills jag inte orkar mer. Det kommer aldrig att hända så klart.

Mitt mål är att lära ut och uppdatera er, och nu vet jag att jag gör det! :)

2011-11-24 23:03:44
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: