Supermåne som orsakade tsunamin?


Jag satt precis och tänkte på tsunamin i Japan och supermånen, och såg precis en läsare som hade skrivit en kommentar om den. Vad tror ni, kan det vara månen som orsakade detta eller var det bara en slump? Det är ju supermåne om några dagar, så det får en att tänka. Hmm... vet inte riktigt vad jag ska tro.
Kan månens gravitation verkligen påverka jorden så att något sånt här händer? Jag tänker på Saturnus och Enceladus, samt Jupiter och Io. Jupiter och Saturnus får sina respektive månar att bli väldigt aktiva på grund av planeternas gravitionella påverkan på dem. Detta gör så att Enceladus har isplumer och Io har aktiva vulkaner. Kanske påverkar månens gravitation jorden på samma sätt, dvs. töjer ut jorden lite och släpper. Fast månens gravitation är inte stark nog, kroppen är för liten för att kunna påverka jorden så pass mycket. Det får en att endå fundera.
Kan det kanske vara att jorden och månen nästan har samma avstånd mellan varandra, men att när månen sedan kommer väldigt nära jorden, så får planeten en liten "chock". Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men nästan som att den "stör" harmonin mellan dem. Ni kanske förstår.  Vad tror ni, är det månen som ligger bakom detta?

p.s. Tack för alla tips. Ska skriva om ämnet jag har valt så fort tentorna är över (dem börjar nästa vecka). Och välkomna alla nya besökare. Nästan 600 idag, wow. d.s.

Kommentarer
Mathilda

Precis den tanken slog mig imorse också, att undra om det har att göra med den kommande "supermånen". Om inte annat märker jag hur månen påverkar mina djur och naturen omkring mig. Katten är ute längre (precis som om det händer mer) och trädgården sträcker på sig. Jag antar att vi får se vad som komma skall. Alltså om det händer mer?! Kanske vågorna inte alls avtar när de når Filipinerna?! Eller skakar det på fler ställen? Intressant iaf. Och jag sitter på helspänn.

Mvh- Mathilda

2011-03-11 17:22:19
Stjärnskådaren

Den har nog inte så effekt att den kan skapa jordbävningar och därför tsunamin.

2011-03-11 19:55:53
Kjell

Månen rör sig runt jorden ett varv per månad och eftersom banan inte är alldeles rund befinner den sig ibland lite närmare och ibland lite längre bort - varje månad! Det tar månen ca 14 dagar att röra sig från den mest avlägsna punkten till den närmaste. Kring den 19:e mars kommer månen ett par procent närmare än den gör vanliga månader. Hur "super" är det egentligen? I fredags, när jordbävningen/tsunamin inträffade, var månen fortfarande längre bort än medelavståndet - alltså inte alls "supernära".

Månen är inte boven, var så säker :)

2011-03-13 15:16:49
Tomas

jag tänkte på supermånen några dagar innan det som hände i japan, jag tänkte att det har hänt katastrofer innan andra supermånar, men jag trodde inte nåt sånt här skulle hända.. men jag är nästan helt säker på att det är supermånens gravitation som orsaka detta, men det är ju bara min åsikt.

2011-03-13 20:05:04
Thomas Karlsson

Tsunamin orsakdes ju av den kraftiga jordbävningen utanför Japan. Jordbävningen i sin tur orsakas ju av spänningar som byggs upp i kontinentalplattorna. Utanför Japan möts två kontinentalplattor, det är därför den regionen ofta är utsatt för jordbävningar. Månan har inget med kontinentalplattornas rörelser och spänningarna mellan dem.

2011-03-14 15:47:20
Hans Bengtsson

Den egendomligaste biten i denna bisarra historia med "supermånen" (ordet finns inte inom astronomin) är att månen vid tillfället för jordbävningen befann sig LÄNGRE bort från jorden än medelavståndet mellan jorden och månen, något som helt korrekt påpekats i ett tidigare inlägg. Hur kunde det då handla om en "supermåne"? Vilka spekulationer hade inte tagit fart ifall månen slumpvis hade råkat befinna sig relativt nära jorden vid tillfället ifråga? Det är helt absurt hur effektivt internet kan användas för desinformation - precis som internet kan användas för information.

2011-03-14 17:12:01
Robin Andersson

Kopierar in samma svar här igen som jag skrev på förra supermån-inlägget. Kom på att det kanske passar in bättre här:



Jag tror defintivt inte att månen jorden någon inverkan.



Månens omloppsbana är elliptisk som många utav er är medvetna om. Det betyder att den når sin närmaste punkt två gånger per varv (per "månad").



Månens periapsis ligger på cirka 363 104 km.

Och denna "supermånen" sägs hamna på ett avstånd 356 577. Det är en skillnad på ynkla 6 527 km.



Med simpel matte kan vi räkna ut hur snabbt månen rör sig relativt jordcentrum:



Apoapsis = 405 696 km

Periapsis = 363 104 km

Omloppstid = 2360489.04979253 sekunder.

Två av vardera punkter i omloppsbanan, det betyder a



Dividerar vi nu omloppstiden på 4, så har vi en ungefärlig hastighet att ta sig från periapsis till apoapsis, respektive apoapsis till periapsis.



2360489.04979253/4 = 590122.2624481325 sekunder



Apoapsis - Periapsis = 405 696 - 363 104 = 42592 km



Alltså tar det 590122.262~ sekunder för månen att ta sig 42 592km.



590122.262/60 = x / 60 = 163.923 km/h.



Tsunamin hände den 11:e. Supermånen inträffar den 19:e. Det betyder 8 dagar.

8 * 24 = 192

192 * 163.923 = 31 473.216 km



Tar vi periapsis + 31 473.216 km så får vi avståndet månen befann sig på när tsunamin hände.



= 394 577,216



Det betyder att månen befann sig på ett avstånd som var LÄNGRE BORT, än sitt "vanliga" periapsis. Alltså är det ett avstånd som inträffar två gånger varje månad, ibland till och med en gång bara.



Så om ni vill tro på detta så får ni jättegöra det.

Vad jag ville säga med detta är att det är väldigt dumt att tro på att månen har orsakat tsunamin/jordbävningen.



mvh

Robin Andersson

2011-03-14 21:10:29
URL: http://enduranced.wordpress.com/
Viveka

Jag undrar, Varför lutar månskäran nuförtiden? När jag var liten så stod den rakt som ett C. Snart ligger den ner som i tropikerna?

Dessutom har jag hört att nordpolen kommer att hamna över Sverige inom 2 år. Little Grandmother säger det. Sök på Youtube.

2011-04-07 22:28:21
URL: http://www.suprememastertv.com
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: