Religion och vetenskap.

Jag har skrivit om detta tidigare, men tar upp det igen. Det handlar om krönikan jag skrev, den om religion och vetenskap. Det är bra att man får gensvar för då vet man att personen verkligen har läst krönikan och funderat lite. Jag tycker att det är roligt att få mail med era åsikter. I brevlådan idag låg till och med ett brev om krönikan. Jag har ett par saker att säga om det jag skrev. 

För det första skrev jag inte krönikan för att provocera någon. En krönika är en text där skrivaren skriver om något som har hänt, som händer just nu eller som kommer att hända. Det är en text med en personlig touche.
Både religion och vetenskap ligger mig varmt om hjärtat, och jag ville bara skriva om det. Min religion är islam och min vetenskap är astronomi. Jag är inte 100 % troende. Hade jag varit det så hade jag haft en slöja på huvudet och bett 5 gånger om dagen. Jag gör det inte och kanske gör jag det en dag, när vet jag inte. Huvudfrågan som många "icke-troende" ställer är, finns gud och vem skapade honom? Det kan absolut ingen svara på.
Samma sak gäller astronomi. Jag har svårt att tro att universum skapades ur ingenting, att universum var en koncentrerad punkt och bara expanderade till det universum vi har just nu. Vad fanns innan det? Och en sak till. Hur kan rymden vara oändlig? Finns det inget slut? Är universum rund kanske? Om den nu är det, vad finns bakom universum? Kommer någon att kunna knäcka den gåtan? Så många frågor, men inga svar.

Läser man bibeln eller koranen så ska man inte ta allting bokstavligt. Det handlar om en tolkningsfråga. Problemet är att olika människor tolkar böckerna på olika sätt. Det står till exempel i koranen att man ska täcka sin kropp och inte visa för mycket hud. Man ska inte heller visa sina kvinnliga former. Detta ska man göra pga. att män inte ska få en dålig bild av kvinnan. Men det står inte att man ska gå runt med en burka med ett nät framför ögonen. Det står inte att man ska gå runt med handskar under burkan eller att man ska täcka händerna över huvud taget. Vissa har tolkat det som att man ska göra det, och det är just DET som är problemet!

Ni behöver inte ta allt jag säger bokstavligt och ni behöver inte hålla med om allt jag skriver. Religion är viktigt för många och tråkigt nog är många fiender pga. den. Så borde det inte vara men det kan jag inte göra något åt. Det jag tycker är att religion och vetenskap borde gå hand i hand. Religiösa ska inte trycka ner vetenskapsmän och tvärtom. Förut var det så att det var ett straff att tro på det vetenskapsmännen kom fram till. Nu känns det som att många vill bevisa att gud inte finns. Det finns många religiösa som tror på vetenskap nu för tiden. Borde inte vetenskapsmännen tolerera att det finns männisor som tror på gud? Måste man bevisa att de som gör det har fel?

Äsch, jag orkar verkligen inte gå djupare i ämnet. Ville bara få detta sagt. Sen om ni inte håller med mig, good for you. Men paradiset behöver inte vara en plats med moln överallt. Det står inget om det i Koranen, vet att Bibeln inte heller nämner det. Det var gamla konstnärer som målade upp denna bild av himlen och att gud har ett långt skägg. Paradiset kan vara något annat, vad det vet vi inte. Samma sak gäller universums baksida, finns det en? Eller finns det flera universum överlappade? Ingen vet, antingen tror man på att det finns eller så gör man inte det. Eller så är man som mig, tror på båda två....


Kommentarer
Stjärnskådaren

Min syn på saken är att den vetenskapliga metoden är inkompatibel med religion, eftersom vetenskap grundar sig på teorier och bevisföring, medan religion inte är det. Vetenskap är ju den enda metod som fungerar egentligen när det gäller att förstå naturen och universum. Religion fungerar inte så och kan inte vara pålitligt just därför.



Det är egentligen svårt att bevisa att gud inte finns, men det betyder ingenting, eftersom det går att hitta på en hel del saker som inte går att bevisa inte finns.

2011-03-29 21:11:13
Anonym

Man har väll teorier om att unviersum är 4-dimensionellt?

samt om Maskhål finns eller inte och så vidare.

2011-03-29 21:56:43
Henrik Wiberg

Du är klok som en bok! :P Jag tycker nästan likadant. Visserligen är jag ateist, men jag tycker det är tråkigt när folk ser ner på andra för deras tro (eller avsaknad av tro). Jag tror att vetenskap kan förklara mycket, som man tidigare tillskrev mirakel. Och i framtiden kommmer vetenskapen förstås kunna förklara ännu mer, eftersom den till sin natur fortskrider med små jämna steg. Men jag tror inte att religion kommer försvinna. Om folk känner sig trygga med att tro på en gud, eller flera, så får de göra det.

2011-03-30 10:29:50
Assi

Tack för era grymma kommentarer! Håller med i stort sett. Och tack Henrik ;)

2011-03-30 22:25:56
olle

Jag är nog mer inne på "stjärnskådarens" spår. Religion och vetenskap Kan inte gå hand i hand, då religion just är högst subjektivt och ej allmängiltigt.



Det är omöjligt att bevisa guds icke-existens. För ateisten pekar dock allting på att Gud inte finns.



Absolut ska man inte heller se ner på folk, MEN, om människor lär sig att behålla sin tro för sig själv och inte pracka på andra så försvinner problemet.



Man kan bygga ett samhälle baserat på vetenskap, men inte på religion.

2011-04-02 13:03:23
Johan

Bara en kommentar till texten, man tror inte att universum är oändligt

2011-04-03 15:06:30
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: