Vann ett Galileoskop

Hej alla!

För ett par månader sedan skrev Rymdkanalen om en Wikipedia tävling, där dem tävlande skriver en astronomiartikel som inte finns (eller kan förbättras). Jag tänkte, varför inte försöka? Så ungefär 2 dagar innan tävlingens avslut skrev jag 3 artiklar, två av dem blev inte bra för jag hade så mycket problem med Wikipedia. Förstår verkligen inte hur man länkar till något osv. Men men, jag fick kämpa lite och blev klar med artiklarna dagen innan sista datum, på kvällen typ. 
Vinnaren skulle få döpa en asteroid, något jag DRÖMMER om att få göra en dag. Jag har redann valt namn till och med. Men jag vann inte första pris, det förväntade jag mig inte att göra så klart. Däremot hamnade min artikel på plats 10, av 37. Så jag vann ett Galileoskop! Är väldigt tacksam! För att se alla deltagares bidrag, klicka HÄR. Jag skrev om Enceladus topografi, för Enceladus är en intressant måne.

Ett Galileoskop är en "kopia" av det teleskop Galileo använde för ca 400 år sedan. Det är mycket enkelt, men det går att se ganska mycket med teleskopet. Och det kostar inte så mycket, runt 150 kronor tror jag. Teleskopet är mer som en kikare, så det har inget stativ. Om ni söker Galileoscope på google så kan ni se hur tydligt vissa himlakroppar ser ut genom det. 

Nu funderar jag över ifall jag ska behålla teleskopet eller inte. Jag har redan 2 gamla, och har precis fått ett nytt. Så vad ska jag göra? Donera det till en behövande skola eller lotta ut det här? Vad tycker ni?


Min älskling. Teleskopet är STORT ska jag säga. Ser inte ut så på bilden.

Kommentarer
Andreas

Lotta ut den här tycker jag låter som en bra idé. ^^

2011-04-19 16:46:34
Emil

Ge den till mig :| Skulle vara ganska bra att ha :D

2011-04-20 19:13:32
victoria

visst hade skol-idén säkert lett till något gott, meeeen...lotta ut det här!:D

2011-04-21 01:20:04
Fahad

Behåll dina grejer! För det första så är det DU som har vunnit priset. Det kommer ge dig motivation/glädje när du minst anar det.



För det andra så är det ett litet teleskop. M.a.o. du kommer ha det lättare att spontant dra fram det när det finns något att kolla på. Jag vet inte om du har ett observatorium till dina två andra teleskop, men om du inte har det så tror jag att du vet att ju tyngre teleskop man har, desto mindre orkar man att dra ut dem vid stjärnklart väder! Så du kommer nog använda det lilla teleskopet mer än de "stora"!



Just sayin..

2011-04-21 01:57:46
Odd Gunnar

Rymdgymnasiet har genomfört egen Wikipediatävling i astronomi för sina elever med hundspannstur som 1:a pris. Lärare i Astronomi, Astronautkunskap, Kemi, Svenska, Engelska, Fysik och Biologi samverkade i detta. Vår skoltävlingen pågick samtidigt med den nationella.

Bedömning av skolans wikipediatävling väntar till efter påsklovet då skoljuryn samlas. Skolan kommer att dela ut pris bestående av hundspannstur i snörika Jukkasjärvi till den elevgrupp som anmält den bästa artikeln i skoltävlingen. Alla grupper som gjort signifikanta bidrag till vinnande artikel får pizza.



I nationella astronomitävlingen godkändes 37 artiklar till fortsatt bedömning. Av dessa kom 14st från Rymdgymnasiet, vilket utgör nästan 40% av alla jury-bidrag! Alla artiklarna hittar du här: http://tinyurl.com/6gb7ymj



Eleverna har samverkat och samarbetet på jakt efter ett nytt asteroiddop. I den hårda konkurrensen kom våra två astro-tjejer Agnes och Maja i RV1 inom TOP-10 på delad 7:e plats. Med sina 43 poäng av 60 möjliga var deras artikel om Keplerteleskopet överlägset bäst på Rymdgymnasiet och bäst i Norrbotten.



OGM

PS Tre förslag om ditt Galileoskop från mig:

1. Du+Rymdgymnasiet anordnar en enkel astrotävling för grundskoleelever i Kiruna t ex tecknartävling. Första pris=Ditt galileoskop. Vi organiserar, du överlämnar priset!

2. Du skänker galileoskopet till våra astrotjejer Agnes/Maja i RV1 t ex på examensdagen.

(De två tjejerna vann ett galileskop!)

3. Du donerar galileskopet till Rymdgymnasiet. Den publika placering kunde vara på väggen bredvid vår vimpel, som flög till ISS och överlämnades senare av CFuglesang.

2011-04-21 08:55:45
URL: http://www.rymdgymnasiet.com
Per S

Behåll teleskopet och sätt det på ett fotostativ (om du har något). Om det skulle råka gå sönder är det ju ingen att gråta över heller ;-) Själv har jag en 40 mm tubkikare/refraktor som är jättesmidig för att snabbkika på månen och enstaka ljusstarka objekt med.

2011-04-21 21:19:31
URL: http://www.teknikperspektiv.se
anna

Personligen tycker jag att du ska lotta ut det, finns många rymdintresserade som läser din blogg men som inte har pengarna till att köpa utrustning:-)

2011-04-23 14:31:59
Per

Vilken fin "älskling" på bild, hur stor är han ;).

Jag går och väntar på min älskling från Astrosweden

hon är 130 cm lång och har en 250 mm öppning, vilket

bara är bra :)

2011-04-25 18:52:39
Johannes Winger-Lang

Mm, ett Galileoskop var jag faktiskt spekulat på förr, riktigt mysigt ser det ut :)

2011-04-28 19:59:02
URL: http://johanneslang.blogg.se/
Assi

heheh Per. Min älskling är en Bresser Messier R-127L/1200 . Är mycket nöjd!

2011-05-06 10:50:30
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: