Saturnus har en tilll ring.

Hej!
Läste precis en intressant artikel på Afonbladet. NASA forskarna har hittat en till ring runt Saturnus. Enligt Aftonbladet är den en miljard gårnger större än våran planet.

Forskare på NASA har hittat ännu en ring runt planeten

Den är en miljard gånger större än vår egen planet. Trots det är det först nu man upptäckt den: Saturnus största ring. Forskare på NASA har upptäckt ännu en ring runt planeten Saturnus. Och det är inte vilken ring som helst – det är den största som någonsin upptäckts. Ringen är sin enorma storlek till trots i det närmaste osynlig men den lyser med ett infrarött ljus som rymdteleskopet Spitzer kunde uppfatta, skriver CNN. Upptäckten presenterades i dag i tidningen Nature.

Is och damm

För att förstå hur stor nya ringen är kan man säga att den är en miljard gånger så stor som vår egen planet. Och att 300 Sartunus sida vid sida motsvarar dess diameter.Hur kan det då ha tagit så lång tid att upptäcka den? Jo, ringen består av is och dammpartiklar som troligtvis kommer från Saturnus måne Phoebe, och ringens beståndsdelar är så glesa att de knappt syns. Det är inte heller så mycket solljus som når Saturnus så ringarna kan inte reflektera så mycket ljus. Insidan av ringen ligger sex miljoner kilometer från Saturnus.

Som jag har sagt ett x antal gånger tidigare, vi vet så lite om vårt solsystem. Men om NASA fortsätter att upptäcka nya saker i solsystemet, så kommer vi snart att hitta liv på Mars. Undrar hur dom missade det här?