Veckans fråga.

Hej alla!
Jag är sämst på att uppdatera dessa dagar, jag vet. Men som jag har sagt tidigare så är det sjukt mycket matte att räkna. Har ingen fritid längre :(. Men som sagt, varför ska man klaga?

Jag har även fått många kommentarer och mail om låten som spelas på min reklamfilm. Jag har faktiskt ingen aning. Knigt Music heter gruppen tror jag, och vad låten heter har jag ingen aning om. Såg precis en kommentar på min Youtube sida:

Jo vi har gjort en låt som heter så till en reklamfilm för enrio. den är inte helt klar men det finns en första version (som är med i den filmen...) . En bandmedlem hade svarat. Nu vet ni det.

Jag tänkte starta något som kallas för veckans fråga. Har haft det tidigare, men med tiden vet jag inte vad som hände. Så låt oss starta det igen. Älskar att höra vad andra har att säga om astronomi.

Kan man kalla sg för astronaut om man betalar för en för en rymdresa? Rymdturist är väl egentligen det retta ordet, men på Aftonbladet kallade man en rymdturist för astronaut. Vad tycker ni? Kanske finns det ni som kallar dem för astronauter istället.



Man kunde läsa om den här mannen på Aftonbladet. Men skribenten skrev astronaut istället för rymdturist.
Mer om honom går att läsa HÄR

Kommentarer
Stjärnskådaren

Tja man kanske får göra begreppet lite vidare. Men visst det är ju skillnad på en som har det som yrke och en som bara åkt dit ut som turist (eller i framtiden kanske också kolonist).

2009-10-06 17:45:46
Mikael I

Rymdfarare är den korrekta svenska termen. Ordet "Astronaut" är engelska och betyder just Rymdfarare ("astronaut" kommer ursprungligen från latin och blir rakt översatt "stjärnseglare").



Enligt definitionen för vad en Rymdfarare är så säger wikipedia: "...en människa som färdas i rymden utanför jordens atmosfär". Alltså är han en Rymdfarare/Astronaut.



Han är däremot inte en Professionell Rymdfarare, alltså inte utbildad till att vara det och har det inte till yrke. Men visst, i framtiden kommer ju allt fler och fler få åka till rymden via privat finansiering, och då kanske det är bättre att kalla dem för rymdturister för att inte urholka respekten vi har för ordet astronaut/rymdfarare. Om alla får kalla sig det är det inte lika häftigt, även om det egentligen är helt korrekt definitionsmässigt.



NASA och Ryska rymdstyrelsen har dock enats om att kalla dem för "Rymdresedeltagare" (Spaceflight Participant). Men Aftonbladet lyder ju knappast under USA eller Ryssland, och ESA som Sverige är med i har inte gått ut med någon officiell term, så Aftonbladet är nog än så länge fria att kalla det vad de vill.



Men när jag köper min biljett i framtiden vill jag nog bli kallad Astronaut trots allt. Nått ska man väl få för pengarna:P

2009-10-06 19:31:32
Mikael II

Amatörastrounaut? Jmf amatörastronom.

2009-10-13 20:11:19
Assi

* Ja, helt rätt Mikael I. Jag tycker att rymdturist är det rätta bergreppet för folk som betalar för att resa utanför atmosfären. Aftonbladet borde dock hänga med, för det finns dom som inte vet skillnaden mellan rymdturist och astronaut. Säger man astronaut så tänker man på sådana personer som besöker ISS och istallerar något osv. Detta kan vara förvirrande för vissa. Clownen är absolut ingen astronaut!



2009-10-13 20:34:57
Mikael II

Ja förhoppningsvis kommer det ju bli mer och mer människor i rymden av olika anledningar. Då kanske man hittar på lite nya sätt att titulera dessa?



Tänk till exempel vad coolt det vore med folk som kör gruvdrift på asteroider, kolonizerar mars eller helt enkelt åker på turistresa som Arnold i Total Recall :>, som vi ju faktiskt ser redan nu t.ex rymdclownen. Att bemannade rymdindustrin ska ta fart på riktigt hänger ju mycket på att kommersiallisera rymden så att man kan tjäna pengar på detta och inte bara göra av med dem på "forskning" eller egentligen ehrm nationellt kukmäteri som hittills...



Så det lär väl bli lite olika benämningar som rymdturist, rymdforskare, rymdarbetare, rymdmilitär etc, det som kommer få fäste i språket ska väl vara kort och "catchy", inte som "Spaceflight Participant", heh. Det enklaste är väl att titta på science fiction litteratur om olika framtida rymdscenarion för hur det kan bli för namn.

2009-10-13 22:19:58
Assi

Jo, det händer nog i framtiden.

Vist är det coolt när man tänker efter?!

Jag hade gärna betalat för en resa till Mars eller månen ;) dock kostar det för mycket. Men vilken upplevelse det hade varit!!

2009-10-15 21:56:30
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: