Svar på tal: Krönikan.

Hej igen!

För inte så länge sedan fick jag ett mail från Robert @ Populär Astronomi. Tydligen hade någon skickat ett brev till mig om min krönika i det senaste Populär Astronomi numret. Tänkte att det är dags att svara på brevet. Men innan jag svarar, KUL att få ett brev! Det här skrev han:

Kul krönika i nummer 3 av Populär Astronomi. Men man behöver inte resa till Turkiet för att se natthimlen, det räcker med Gotland mellan slutet av augusti och en bit in i april.

Har läst att vår galax centrum ligger i Skyttens stjärnbild nära horisonten. inte i själva vintergatsbandet. 
En flygtur på1100 år runt den största stjärnan? Det blir ung. 9 miljarder km, det betyder att omkretsen är ca 9 ljustimmar, om jag räknat rätt. Låter väldigt stort! Kan det verkligen stämma 
Att Big Bang inträffade i en punkt går till nöds att begripa men jag har hört sakkunniga hävda att den inträffade överallt!

Hur hänger det ihop? det går över min händelsehorisont.

Intelligent liv på andra planeter? (helst intelligentare än på den här planeten). Det är klart att det finns, klarare nu när nya exo-planeter tillkommer varje månad. Men menar vi en civilisation som är samtida med vår och ligger, säg, högst 500 ljusår bort så att vi kan snacka med dom, låt vara med viss fördröjning, då tror jag chansen är liten. Går vi längre ut i vintergatan hittar vi planeter som har haft en civilisation, som har dött ut och många där intelligent liv kommer att uppstå. Jag tror att planeter med tänkande varelser går igenom samma cykel som allt annat: födelse, ett kort liv och sedan död. I kosmisk skala är en civilisation som en ljusblixt som glimmar till och sedan slocknar och sannorlikheten för att två sådana ljusblixtar på kort avstånd från varandra skulle blänka till samtidigt är inte stor. Sorry.

Jag och Robert Cumming tyckte inte att det fanns några fel i min krönika. Får se om du blir nöjd med mina svar.

Jag vet självklart att man inte behöver resa till Turkiet för att kunna se Vintergatan på himlen. Tog bara Turkiet som ett exempel, eftersom att jag brukar observera den då jag är där. Hade blivit en lång krönika om jag hade tagit alla ställen i världen som exempe där man kan se Vintergatan. Borde nog besöka Gotland,
eftesom att jag har hört så mycket om natthimlen där.

När man tittar på Vintergatan så ser man Vintergatans centrum. Det där med att Vintergatans centrum ligger nära horisonten stämmer. Men samtidigt ska man tänka på att Vintergatans centrum är ganska utbrett. Det finns ingen speciell punkt där alla har bestämt: ja, där är Vintergatans centrum. Samtidigt kan jag påpeka att Turkiets Vintergata ligger betydligt högre upp än vad den gör här i Sverige. Ladda ner Stellarium och se själv.

När det gäller VY Canis Majoris (största stjärnan vi känner till) så är dess diameter ungefär 3600-4200 gånger större än solens. Volymen ca 9 miljarder gånger större. Så siffrorna stämmer,det är helt enkelt en stor stjärna. Lite svårt för oss att tänka i sådana banor, speciellt när hjärnan vill se objektet för att kunna tro på det.

Big bang var en expansion av rumtiden, så från början var allt koncentrerad i en punkt. Men då, för ca 13,7 miljarder år sedan, expanderade rum och tid och fyllde universum. Universum har ju ingen mittpunkt, därför går det inte att säga att Big Bang skedde vid en punkt. Du har rätt, det skedde överallt.Men allt var koncentrerad i en punk som sagt.

Man kan inte säga att det finns intelligent liv någon annan stans, eftersom att det inte är bevisat än. Vi har hittar över 330 exoplaneter, och planeten som Corot hittade i februari är något som kallas för superjord, dvs. att den nästan är lika stor som jorden. Tyvärr låg planten för nära sin sol, så det är för varmt där. Detta medför att liv inte kan finnas där. Så du ser, sannorligheten för att hitta en till jord är liten.

Samtidigt ska man tänka på att det finns ungefär 250 miljarder stjärnor i en galax. Det betyder att det troligtvis finns flera miljarder planeter där ute. Kanske finns det liv i ett annat solsystem, kanske inte. Vem vet? Försök att använda Drakes ekvation och räkna ut hur många civilisationer det kan finnas i Vintergatan.
Tack för brevet // Assi.


Hubbles bästa bild enligt mig, Hubble deep fielt view. Tusentals galaxer, kanske finns det någon där ute trots allt? Eller så är vi dom enda.

Kommentarer
Maria

Hejsan!



Jag gillar din blogg, är grymt fascinerad av rymden! En sak som dock stör mig är att i jakten på liv i rymden söker vi alltid efter planeter med förutsättningar som liknar de för vårt eget liv. Finns det någon universell lag som skrivits ner på ett papper och skickats i flaskpost från rymden, som säger att allt liv MÅSTE ha vatten eller en viss temperatur eller liknande? Bara på jorden ser man ju livets enorma förmåga till anpassning - man hittar liv i såväl djuphavsgravar som på Antarktis eller i öknen. Vad är det som säger att liv inte kan uppstå i andra villkor än de som finns på just jorden?

2009-10-23 21:52:02
Assi

* Hej Maria!

Tack så mycket! Ja, vist är rymden fascinerande?!

Jag håller med dig. Vi vet ju inte så mycket om universum, även om man ibland tycker det. För inte så länge sedan upptäcktes en ny (och STOR) ring kring Saturnus. Vi vet inte vad som behövs för att liv ska uppstå någon annan stans. Vi vet bara vad som krävs här på jorden för att liv ska kunna uppstå. Därför letar forskarna efter just jordlika planeter. Det är nog enklast så.

Man jämför alltid nyfunna planeter med planeterna i solsystemet. Detta för att veta om det fnns liv i planeten eller inte.

2009-10-25 20:18:26
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: