Solfläck

Hej alla!
Äntligen är tenta 1 avklarad. Bara 1 till kvar, sen kan jag börja uppdatera bloggen igen :). Ska passa på redan nu!

Tittar ut och ser att det är mulet. Samtidigt håller Stiftelsen Egna Vingar årets andra astronomiläger, och där ser vädret inte heller ut att vara bra där! Tråkigt, med tanke på att det är ett astronomiläger och dom flesta vill se planeter, galaxer och allt annat.

Nu till något annat, nämligen solfläckar. Sist jag såg en var med mitt teleskop när jag var i 13 års åldern. Sen har jag inte sett någon! Något jag absolut inte viste, var att dom är synliga. Utan teleskop! Ja, det beror ju egentligen på vart i världen du lever. Men det här är endå häftigt!

Ja, ni ser helt rätt. Foto: Mila Zinkova

Solfläckar är områden på solen, kallas områden. Egentligen är det inte så kallt just där, kanske 1500 grader kallare än omgivningen som är runt 6000 grader varm.
Ju mer jag tittar på den här bilden, desto mer undrar jag: kan detta verkligens stämma?

Kommentarer
Christofer

Solfläckar började jag studera i slutet av 80-talet med ett enkelt teleskop med solfilter och det var mycket spännande att följa deras utveckling och antal! Höll på med detta tills jag fick veta att det var rent ut sagt livsfarligt (för synen) att använda solfilter direkt på okularet! Att det går att se dem med filter (eller som i det här fallet atmosfären som "filter") med bara en kamera med ett zoomobjektiv är nog inte så otroligt som det kanske skulle låta, tror jag! Och det har nog inte att göra med var i världen man befinner sig (även om solen är lite närmare vid ekvatorn än vid polerna). Möjligen kan man få lite mer dallringar i luften här uppe i norr när solen ligger lågt jämfört med längre söderut.

2010-01-22 12:15:19
URL: http://spaceflashnews.blogspot.com/
Christofer

Jämför man denna bild med andra solfläcksbilder (t ex http://images.google.se/images?q=sunspots&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=sv&tab=wi#start=0&imgsz=xga&tbo=1) med stora fläckar så verkar just denna bild inte visa en fläck utan kanske något mer närliggande objekt i luften eller på bladet/grenen...

2010-01-25 11:03:03
URL: http://spaceflashnews.blogspot.com/
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: