Astronomisk Ungdom "fran rymden"

Godmorgon alla!
 
För ett år sen grundade vi Astronomisk Ungdom och sen dess så har föreningen växt och växt, och den kommer nog att bli Sveriges största astronomiförening inom en snar framtid.
 
Under astronomins dag och natt för ca 2 veckor sen så skickade 2 av mina kollegor upp en väderballong med Christer Fuglesangs experiment FluxLite 1. Han hade med sig den när jag var i rymden också. Mina vänner passade även på att skicka upp föreningens logga och resultatet ser ni i videon nedan (ballongen var ca 27 000 meter uppe over jorden).
 
 
 
 
Dags att gå till ESAC. Idag kommer viktiga personer från INSA, ett spanskt företag som arbetar med rymd och som sponsrar projektet som jag och mina kollegor arbetar med.

Kommentarer
Yngve

Häftigt, ballongen dansade till Strauss.

Fråga;
Vet du om man behöver rapportera till Luftfartsmyndigheterna (eller närmaste flygledare) när man sänder upp sådana ballonger, väderbalonget etc?

Tack för allt intressant du skickar :-) och lycka till i Spanien!

Mvh Yngve

Svar: Hejsan!
Jag tror faktiskt att man behover tillatelse, ar 100 % saker pa det. Tror att det ar en sakerhetsgrej bland annat. Besok www.astronomiskungdom.se och skriv till Mikael Ingemyr. Han var en av personerna som skickade upp ballongen och han vet mer an mig.

Tack tack och ha det sa bra! :)
Assiye Suer

2013-10-10 15:20:51
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: