Storm på Saturnus nordpol

Hej alla!
 
Bland årets bästa vetenskapsbilder som PopSci lade upp så var min personliga favorit den på Saturnus nordpol. Så jag har kollat runt och hittat fler bilder som jag bara älskar. Kan tillägga att Cassini tog dessa bilder den 27/11.
 
 På bilden kan ni se en storm som ni säkert har räknat ut. Det som gör den här bilden så häftig är nog hur detaljrik den är, samt hur bra verklighetsuppfattning man får efter att ha sett den. Tänk er en sådan storm här på jorden! Man inser hur svaga vi egentligen är. Föreställ er att denna storm slå el som sen leder till att människor blir utan internet till exempel. Inte många hade klarat av att vara utan internet i dagar eller veckor. 
 
En lite större bild, men i denna kan man se ögat mycket bättre.
 
Ser ni hexagonen i mitten? Sådana brukar vara synliga på Saturnus.
 
Bilderna togs som sagt av Cassini, som var ca 400 000 km från planeten. Bilderna togs med Cassinis kamera som fångar infrarött ljus, eftersom att nordpolen låg i skuggan och var för mörk för att fotas med synligt ljus. 
Dessa bilder, fast i högre upplösning, kan ni hitta här
 

Kommentarer
Yngve

Snyggt!

Vet du om det går att utröna vilka skador Jupiter fick av Shoemaker–Levy 9, när den kolliderade i juni 1994? Jag antar att det inte finns något instrument som kan se genom dessa moln? :-)

Mvh Yngve

Svar: Hejsan!Hmm, jag har faktiskt ingen aning. Får kolla upp det och återkomma :)
Assiye Suer

2013-01-07 12:03:15
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: