En explosion på solens yta

Hej alla!
 
Här på ESAC arbetar vi fullt med CESAR projektet (Cooperation through Education in Science and Astronomy Research) och det har gått väldigt bra. Själv har jag även använt det stora radioteleskopet ett par gånger och väntar spänt på att få utforska galaxens centrum med en forskare här på ESAC. Det är planerat att vi ska kartlägga galaxens centrum och få en bild av hur det ser ut, med radioteleskopet då. Han har inte gjort det innan med teleskopet och vill gärna att jag hjälper till.

Annars går det bra med projektet. Vi vet inte riktigt om våra samarbetspartners vill fortsätta med projektet nästa år eller lägga det på is under en period. I denna branschen är pengar väldigt viktigt och enligt min handledare så betalar ESA hellre pengar för att skicka upp en satellit än att eknomiskt stödja sådana här projekt. Det låter ju logiskt. Jag och mina arbetskamrater får förhoppningsvis ett svar snart och jag hoppas på det bästa. Då finns det en möjlighet att jag får stanna i ett par månader till, men bara om våra samarbetspartners vill ge oss pengar. Det är bara att vänta och sen hoppas på bra nyheter.

På ESAC har vi tittat på solen ett par gånger och vissa gör det oftare. För några dagar sen gick det att se en explosion på solens yta och detta fångades på bild! Ni kan se explosionen på denna video
 



Nu ska jag fortsätta om mitt projekt om Jupiters måne Io. Jag läser en kurs där en av uppgifterna är att komma med en idé om ett instrument som ska vara ombord en satellit och som ska utforska en av Jupiters största månar. Jag valde då Io eftersom att den påminner lite om jorden och hur den var då den formades till planeten vi känner till just nu. :)

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: