Astronomisk ungdoms första starparty

Hej alla!
 
Ni kanske kommer ihåg Astronomisk Ungdom (AU), vår nystartade astronomiförening som chockerande nog har växt otroligt mycket, väldigt snabbt! Det gillar vi så klart!
I alla falll, snart ska vi ha vårt första starparty och vi planerar för fullt. Partyt kommer att hållas i Uppsala nästa år och vi ser fram emot det! Om ni vill vara med så ska ni definitivt anmäla er! Det kommer att bli dagar fulla med astronomi och vetenskap! 
 
Passanu! Det kommer att bli dagar ni sent kommer att glömma! Klicka HÄR för att komma till hemsidan. Bilden ovan har en länk som ni inte kan klicka på ;)
 
Jag har förresten avaktiverat mitt FB konto, så Astrobloggens sida kommer att ligga nere ett par dagar. Detta pga. att jag tentapluggar och det är svårt att hålla sig ifrån FB! Ni förstår säkert ;)

Kommentarer
Åsa

Hej!
Vill först säga att jag älskar din blogg! Tycker astronomi är oerhört spännande och tillbringar timmar att titta ut i universum med tekeskopet. Har läst en astronomi kurs men det är också allt. Undrar bara en sak, varför skrev du så, att snart är det 21/12! ? Tycker det är lite olustigt med detta datum pga mayaindianerna. Men inget kommer väl att hända då?
Önskar dig en fin första advent.
Med vänlig hälsning, Åsa

Svar: Hejsan!
Tack tack! Visst är astronomi spännande! Finns nog inget som kan slå en kväll med ett teleskop och en klar himmel!
Jag skrev det för att vara ironisk, menar absolut inte att det är jordens undergång då eller att jag tror på allt som handlar om den dagen. Bara skrev det ;)

Tack detsamma! :)
// Assi
Assiye Suer

2012-12-01 16:46:27
Åsa

Åh tack Assi för snabbt svar! : )
Med vänlig hälsning, Åsa

2012-12-01 21:15:59
Åsa

Kom på att jag har en fråga, det är en stjärna som man ser tydligt med blotta ögat att den "blinkar" och ändrar färger. I teleskopet ser man olika färger som sprakar om den, det är rött, orange, blått mm. Varför gör det så? Vad är det för en slags stjärna? Just när jag skriver detta står jag och tittar på stjärnan och ser tydligt hur den hela tusen blinkar och ger i från sig olika färger. Är nyfiken på detta och tackar ödmjukast på förhand för svar.
Med vänlig hälsning, Åsa

Svar: Hmm, du ser den när det börjar bli mörkt eller hur? Det kan vara Jupiter. Men eftersom att du tittade på den med ett teleskop, och inte såg Jupiter, så måste det var antingen Rigel och Sirius. Båda två är också uppe nu, Sirius brukar lysa väldigt start så jag är 100 % säker på att du tittar på den just nu. Det där med färgerna beror på att atmosfären bryter ljuset, vilket ger upphov till olika färger. Tänk dig en regnbåge. Fast i detta fall är det inte så märkbart som en regnbåge, men man ser det ändå.
Assiye Suer

2012-12-01 21:23:51
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: