Supermåne den 5 maj

Ett till inlägg nu när jag är igång. Jag har lovat att påminna er om astronomiska händelser som kommer att ske under årets gång. Ni kan se hela listan under januari månads inlägg, det första inlägget. Dock märkte jag att jag hade missat något, något som kallas för en supermåne. Månen har, likt många andra himlakroppar i solsystemet, en oval bana. Precis som planeten Mars så är den nära oss en viss period och inte så nära en annan period.
I år kommer månen att vara nära jorden, ett fenomen som kallas för supermåne. Den 5/5 kommer detta att inträffa, så fort månen är över horisonten. Månen kommer att se större ut, men inte så märkbart faktiskt. Om ni har ett bra minne så kanske ni märker något. Ett tips är att fota den en månad innan kanske (4/4) och sen fota månen igen den 5/5, exakt samma tidpunkt. Kanske ser ni en liten skillnad när ni jämför bilderna, vem vet? Skriv ner datumet och hoppas på fint väder! Jag kommer så klart att påminna er några dagar i förväg.
Mer information om fenomenet ifall ni är intresserade.


Lite skillnad faktiskt.

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: