Realityserie på Mars?

Idag när jag var på väg till så läste jag en ur Metro och fann en intressant artikel om kapplöpningen mot Mars. Artikeln hittar ni Här.
Det stod inget speciellt, det är ju känt att människan vill tänja sina gränser och sätta foten på en annan planet i framtiden. Just nu är det ett race mellan USA, Ryssland och Kina, men även privata företag kommer att ha ett finger med i spelet. Virgin Galactic och Planetary Resources kanske lyckas i framtiden, vem vet?

Det som fick mig att reagera var att det finns personer som kan tänka sig att ha en reality serie på Mars, som Big Brother. 40 personer ska skickas dit för att leva där i 20 år utan att kunna återvända.

Jag förstår inte vad syftet med realityserie skulle kunna vara. Jag vet inte ens vad jag ska säga, realityserie? Det är en oerhört dum idé. Mars är till för forskning, vi kanske lever där en dag och då måste vi forska mer kring den. Sen kommer vi med stor sannolikhet att kolonisera den och bo där. DÅ kan man ha idiotiska realityserier, men redan nu?

Tv världen fortsätter att förvåna mig, allt har blivit till en tävling. Det finns tävlingar i praktiskt taget vad som helst, allt från att bli till en mästare kock till att bli Sveriges nästa top model. Visst, det kan forsätta i den riktiningen. Men att blanda in vetenskap och något viktigt som att bo på Mars, där går gränsen. Han som kom fick idén, en från tyskland tydligen, planerar på att skicka personerna till Mars år 2023! Om 11 år?! Vi har inte ens en månbas, har han verkligen tänkt sig att vi kommer att ha en fungerande bas på Mars?
Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig. Kunde dem inte ha använt ett annat ord? Realityserie var det sista jag ville höra!


Mars One, realityserie.

Kommentarer
Musse

Såg en bolid igår =D

2012-06-14 16:17:11
Ingemar.T

Kan vara väldigt värt att tänka på att detta INTE kommer att bli en realityserie som vi kanske föreställer oss idag, dvs "bigbrother". Detta kommer INTE att bli "villa medusa" på mars. Media runt Mars One projektet har vinklat vår uppfattning om vad som faktiskt skall ske väldigt mycket. De som kommer att få åka kommer att väljas ut med extremt stor varsamhet för att klara resan och arbetsuppgifterna på mars. De kommer noggrant att testas fysiskt och psykiskt och bara väljas ut om de förväntas kunna leva tillsammans med de andra resande utan problem. De som väljs kommer med stor sannolikhet att vara ingenjörer, teoretiska fysiker, piloter osv. Människor som alltså skulle väljas ut till att bli astronauter idag. Vi kommer alltså inte att skicka Robinsson Robban. Uppgifterna på den röda planeten kommer att vara slitsamma och högteknologiska och bidra till den mänskliga vetenskapen. Sedan är det en överdrift att påstå att de aldrig kommer att få åka hem. Med väldigt stor sannolikhet kommer teknik utvecklas på ett sådant sätt att nästa generations marsfarkost kommer att ha möjligheten att återvända och på den tiden kan kolonisterna ha producerat bränsle till hemresan på mars och personalen kan då bytas ut och de första få åka hem. Bara för att de första inte har möjligheten att återvända betyder det inte att man inte kan landa ett skepp med returkapacitet 15 år senare. Människor står i kö för att få åka, intelligenta människor som skulle bidra lika mycket till resan som om astronauter ifrån NASA eller ESA åkte. Skicka dem säger jag! Koloniseringen av rymden måste börja någonstans. Om inte länder och nationer vill göra det så får väl privata företag göra det. Det kommer antagligen bara att inspirera och intressera människor om de för följa hela resan ifrån jorden. Jag är bara glad att någon äntligen börjar ta tag i mänsklighetens nästa stora resa. Vi vandrade över slätterna och vi korsade haven. Som i fablernas värld vandrade vi på månen och kanske, kanske kan vi genom svårigheter ta oss igenom mörkret, ända till stjärnorna. Det kan vara ett passande mål och en passande mening. För en mänsklighet som inte verkar ha någon.

Svar: Det är delvis en bra idé, om man skickar dessa människor för vetenskapens skull. Men detta kan ju leda till att folk får idéer och i framtiden blir det säkert någon realityserie. Tack för kommentaren, väldigt upplysande!
Assiye Suer

2012-06-14 19:28:55
Jan-Erik

Ha, ha, det hade jag med i en science fiction novell som publicerades för drygt 10 år sedan, någon måste ha läst den :-)



Skillnaden är att i min variant så skickade man två lag med dödsdömda fångar och laget som misslyckades med olika uppgifter fick rösta ut en av sina medlemmar och sätta vederbörande i luftslussen... En lite grymmare variant av Robinson alltså, och man kan ju inte ha en dokusåpa där ingen blir utröstad...



Om reklamintäkter kan finansiera resor till Mars så vore det ju suveränt. NASA drar benen efter sig och verkar vara mest fokuserade på att inte åka någonstans alls så om det görs helt privat istället utan politiskt käbbel om vems kongressdistrikt som skall få jobben så vore det underbart och då kan det gå snabbt. Kapslarna i videon är från SpaceX, en av dom sköts nyligen upp och dockade med ISS och den har landat igen. Privat rymdfart är nog framtiden.

2012-06-14 22:34:17
Musse

Hur kontaktar man dig om man har någon fråga man vill ha besvarad?

Svar: min e mail är [email protected] :)
Assiye Suer

2012-06-19 12:26:25
Yngve

Kan i sammanhanget tipsa om en intressant gammal film, Capricorn One, en annan typ av spänning...

2012-07-10 14:52:53
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: