Jorden är unik

Ännu en fantastisk video som visar hur iögonfallande jorden är OCH hur unik den egentligen är. Att vår hemplanet kan vara den enda som det hyser liv på. Den är även otroligt vacker, bara få lyckligt valda personer har fått se den från rymden. I videon kan man se norrksen, jordens atmosfär och mycket mer. Jag säger WOW, men undrar samtidigt om det finns liv där ute som studerar jorden. Finns det en planet med intelligent liv, till och med intelligentare än oss, som observerar jorden med deras högteknologiska teleskop och ser hur vacker den är? I bakgrunden ser vi miljontals stjärnor, finns det en lika unik planet som kretsar kring någon av solarna där ute? Dessa frågor dyker alltid upp i huvudet när jag kollar på liknande videon. Vi kan bara inte vara ensamma...




p.s. jag funderar på att ändra bloggdesignen totalt. När jag klickar på arkivet för en speciell månad så visas ibland inte alla inlägg. Det är inte bra! Frågan är, orkar jag lägga ner timmar på en ny design igen? Just nu är svaret NEJ! Kan inte allt bara fungera som det ska göra?

Kommentarer
Yngve

Hej,



Håller med om WOW och dina kommentarer också. Ibland får jag känslan att vi kanske är ensamma i universum, när det gäller intelligent liv, även om graden av intelligens på många håll kan diskuteras.



Fick en tankeställare tidigare, tänk om universum är så komplicerat att vår kunskap om det inte räcker till idag för att komma i närheten av gåtan. Jämför med var vetenskapen befann sig för 100 år sedan, eller ännu längre tillbaka. Hittar man inte Higgs partikel snart kanske man får tänka om, igen. Spännande är det :)




Svar: Ensamma eller inte, det är frågan! Hoppas att vi hittar svaret snart!
Assiye Suer

2012-06-13 11:13:02
Ingemar.T

Publicerades en artikel i Nature att det verkar som att stenplaneter och gasjättar kan bildas runt vilken stjärna som helst och inte bara runt stjärnor som producerar bla järn. Chanserna för att hitta nya planeter som vår eller en Jupiter med livspyrande månar verkar ha ökat dramatiskt.

Svar: Precis, och det är en tidsfråga innan vi upptäcker en sådan planet (eller några andra som upptäcker jorden)
Assiye Suer

2012-06-14 19:33:58
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: