Ljusets hastighet

Har ni förresten läst det senaste om ljusets hastighet, att den är snabbare än vad Einstein kom fram till att den var?
Jag vet inte riktigt om man ska tro på detta, det är ju trots allt en ny upptäckt och det finns inte så mycket forskning kring detta. Men stämmer det så är nästan alla regler som man har använt när man har räknat fysik helt meningslösa. Då har man räknat fel hela tiden.
Enligt forskarna som studerat vid Cern, så har dem hittat en partikel som färdas snabbare än 300000000 km/s(ljusets hastighet avrundat).
Den här partikeln rör sig bara 60 nanosekunder snabbare än ljuset, dvs. 0,0000000060 s. Men det är endå en stor upptäckt! Stämmer detta till 100% så kommer man att behöva ändra på många lagar, speciellt inom relativitetsteorin. Detta, tycker jag, är ett bra bevis på att vi människor inte förstår oss på allt som finns i universum.

Vi kan också ha fel, kanske om väldigt mycket. Den mänskliga faktorn kommer alltid att finnas där.
Jag tänker på religion, och varför vissa inte tror på att det finns en högre makt. Ja, jag ska inte blanda in det i just det här inlägget, men jag tänkte faktiskt på religion när jag läste om upptäckten. Religion är nonsens enligt många, men om vi nu har upptäckt att en partikel reser snabbare en ljuset, så borde vi kanske vara öppensinnade när det gäller andras tro? Vi har förlitat oss på Einsteins teorier, och många genier har bekräftat allt som Einstein sa stämmer, och vi har använt hans lagar i ca 50 år. Helt plötsligt kan allt han har sagt inte stämma, vad säger ni om det? Dock vill jag inte jämföra detta med religionen, ville bara påpeka att vi inte vet allt om allting.
Kommentarer om upptäckten