Hubble ska pensioneras om några år

Hubbleteleskopet har visat oss himlakroppar som ingen annan har kunnat se tidigare. Den har fotat och givit oss detaljrika bilder, bilder som ingen annan har kunnat ta. Det var Hubble som tog en bild av det svarta och oändliga universum vi känner till, och istället för att visa oss ett mörker, så fick vi se miljoner av galaxer.
Människan ligger i centrum i vårt solsystem, men vi är bara små atomer jämfört med universum. Universum har ingen mittpunkt och ingen människa styr universum. Allt är fritt, där bestämmer ingen. Vi är obefintliga i själva verket, det finns med stor säkerhet fler intelligenta varelser som oss där ute. Kanske till och med i Vintergatan, vem vet?
Men nu är teleskopets tid snart över, och det ska ersättas med ett nytt och mycket bättre. Ersättaren heter James Webb Space Telescope, JWST förkortat. Jag har skrivit ett par rader om det förut, men det var för länge sen.
Anledningen till varför jag väljer att skriva om teleskopet är att det snart är färdig och klar att användas. Men frågan är, kommer NASA att fortsätta med teleskopet, eller kommer NASA att lägga ner projektet? Man planerade på att skicka upp den 2014, men 2015 är mer troligt.  
Just nu har det kostat dubbelt så mycket att bygga teleskopet, och det finns en liten chans att man inte skjuter upp teleskopet. Ifall det nu inte läggs ner, så kommer ESAs Ariane V raket att ta med sig teleskopet ut i rymden, och vi kommer att få se universum ännu mer detaljrik. Jag håller tummarna. Kom igen NASA, se till att det här fungerar!
JWST är mycket större och mycket bättre än Hubble, och dess teknologi överträffar Hubbles. Tänk er vad vi kommer att kunna se med det nya teleskopet. Universum kommer att visa nya sidor av sig själv. Något som vi aldrig har sett tidigare finns där ute, det väntar på att bli upptäckt...


Ni ser ju skillnaden mellan Hubbles och JWSTs speglar.

Kommentarer
Stjärnskådaren

Ja, detta kommer att slå Hubbleteleskopet! Jag ser fram emot JWST och hoppas att politikerna inte är så kortsiktiga och i sån avsaknad av visioner att de lägger ner projektet. Det vore verkligen dålig stil!

2011-09-03 11:17:49
Marlon

Jag har faktiskt skrivit en uppsats grej om bland annat James Webb teleskopet. Drygt att vänta tills den e klar att skjutas upp ;P

2011-09-03 16:56:50
Al

Jag har använt mig utav olika röda färger som jag har blandat hela tiden. Hitta olika snygga nyanser och blanda :)

2011-09-14 10:19:14
URL: http://prettified.spotlife.se/
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: