Irans skjuter upp en raket

Hej alla!
Jag är säker på att flera utav er såg månförmörkelsen. Jag såg den inte, visste så klart att det skulle sluta så. Vi hade det mulet i Göteborg, i alla fall där jag bor. Jag såg verkligen fram emot den, planerade att gå ut med systemkameran och fota månen. Men så blev det inte...Aja, fler tillfällen kommer. Nu till det senaste



Iran skjöt upp en raket,The Kavoshgar-5, för två dagar sen. Den bar på en satellit, vid namn Rassad-1 satellite, som är i omloppsbana runt jorden.  Satelliten väger 15.3 kg och befinner sig ca 260 km över jordens yta.
Satelliten kommer att leva i ca 2 månader, och dess uppgift är att fota jorden och skicka bilderna till forskarna.

Men det slutar inte här. Snart ska dem även skicka upp en levande apa till rymden. Det är inte första gången deras forskare skickar något levande upp. En råtta, några sköldpaddor och maskar har fått besöka rymden med deras raketer. Detta hände förra året. Iår blir det som sagt en apa, och detta kommer att ske den 23 juli. År 2020 ska dem till och med ha skickat en människa upp till rymden.

"The Kavoshgar-5 rocket will be launched during the month of Mordad (July 23 to August 23) with a 285-kilogramme capsule carrying a monkey to an altitude of 120 kilometres (74 miles),” said Hamid Fazeli, head of Iran’s Space Organisation

Jag tycker att det är bra att fler och fler länder börjar bli intresserade av rymden och skickar upp egna experiment. Då slipper NASA stå för allt, utan fler får stå i rampljuset. Eftersom att jag kommer från mellanöster så blir jag extra glad över att rymdforskning äntligen börjar bli seriöst där.

Å andra sidan kan man ju undra ifall det är en bra idé att se dem lyckas med en uppskjutning. Människor har ju sina fördomar om alla, speciellt om dem som bor i mellanöstern. Nästan alla anses vara terrorister där, och då kanske man undrar ifall detta leder till mer avancerade raketer. Kanske raketer som kan vara användbara för andra ändamål, som krig. Dock är Iran, eller andra länder i mellanöstern, inte dem enda som är skyldiga. USA är kapabla till mycket dem med, och amerikanarna är absolut inte oskyldiga när det gäller vissa saker. Är detta med mellanöstern en dum stereotyp eller borde man vara orolig?

Jag själv ser detta som en positiv sak. Raketerna som USA har skapades faktiskt av Wernher von Braun, Hitlers medhjälpare. Tack vare hans kunskap om raketer så har vi kunnat tänja våra gränser i rymden. Så Irans raket kan också vara en början på en bra sak, vem vet?

Kommentarer
Stjärnskådaren

Jag håller helt med. Vetenskaplig forskning och teknologisk utvecklign kommer att gynna Iran som det har haft en positiv effekt i andra länder. Jag är liksom du bekymrad över att det finns så många fördomar om varandra. Sansade människor inser att det är en liten minoritet som är religiösa fanatiker och därmed farliga. Werner von Braun arbetade för Hitler men frågan är om han verklilgen var övertygad nazist. Själv sa han väl att han var mer eller mindre tvungen att göra det. Hur det nu ligger till med den saken är vi nog alla överens om att teknologi kan användas i både goda och onda syften. Samma teknologi som kan förinta vår civilisation kan också ta oss till andra planeter. Fanatism eller vetenskap, tillbaka till grottorna eller till stjärnorna? Valet är enkelt. :)



Jag är faktiskt positiv till detta. Många kommer nog att se detta som en farlig utveckling, eftersom samma raketer som används för fredlig utforskning av rymden också kan användas för att skjuta atombomber mot andra länder. Men det kommer de inte att göra.



Det är väl dags att ESA skaffar sig en bemannad farkost också, kanske Soyuz nu när man börjar skjuta upp dessa raketer från Kourou? Det vore ju det billigaste och enklaste alternativet. Även Indien siktar ju på att skjuta upp astronauter snart. Det är en spännande utveckling!

2011-06-19 10:43:34
Assi

Tack för dina åsikter. Håller med dig! jag hoppas att Iran, och hela mellanöstern, visar vad dem går för så att alla fördommar försvinner.

Jag hörde precis att Turkiet har startat astronomiutbildningar, i två skolor till och med! Äntligen!

2011-06-21 20:54:25
Per Backsten

Men det var tur att Usa utvecklade wernhers raketer

och inte Hitler.

En bra start för Iran vore om inte Ahamadinejad inte hotar i tal att han vill utplåna israel från jordens yta, samt att han har samma synpunkter om Usa ( nej jag tycker inte usa och Israel gör bra i allt).

Men tilltron till deras "rymdprogram" hade blivit större om han inte uttalade sig så.

Nej jag tror det är ett svepskäl för att utveckla

långdistansmissiler.

Fanatiskt religiösa muslimer skall hållas på samma

nivå som Nazismen, same shit, different name.

2011-06-28 20:32:44
Smsa Låna

Kul sida! Det märks att du gillar att blogga!

2011-07-20 14:42:08
URL: http://smsalåna.nu
assi

Tack så mycket! jag älskar astronomi ;)

2011-07-25 23:32:46
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: