Äga solen och annat i solsystemet?

Hej alla!

Läste en intressant och samtidigt konstig artikel på Aftonbladet. Det är en kvinna i Spanien som har fått en idé, en konstig en om ni frågar mig. Kopierar artikeln (inte hela) så att ni förstår vad jag menar...

Solens flera miljarder år av självständighet har nu fått ett slut.
– Det finns ingen hake. Jag har juridiskt stöd för mitt anspråk, jag är inte dum, jag kan lagen, säger den 49-åriga kvinnan från Galicien i nordvästra Spanien. 

Hon registrerade sig som solens ägare hos myndigheterna efter att hon läst om en amerikan som gjort samma sak för månen och de flesta av solsystemets planeter, uppger spanska medier. Enligt internationella bestämmelser får ingen stat göra anspråk på himlakroppar. Men föreskrifterna säger inget om privatpersoner.

Hon registrerade sig som solens ägare hos myndigheterna efter att hon läst om en amerikan som gjort samma sak för månen och de flesta av solsystemets planeter, uppger spanska medier. Enligt internationella bestämmelser får ingen stat göra anspråk på himlakroppar. Men föreskrifterna säger inget om privatpersoner.
Enligt sitt juridiska dokument är Angeles Duran ”ägare av solen, en stjärna av spektraltyp G2, belägen i centrum av solsystemet, med ett genomsnittligt avstånd till jorden på 149 600 000 kilometer”.

Hon understryker att alla som hädanefter tänker dra nytta av solen måste betala en avgift. Hälften av inkomsterna ska gå till spanska staten, tjugo procent till landets pensionsfond, tio procent till forskning och lika mycket till att få ett slut på svälten i världen.

Resterande tiondel ska Angeles behålla själv. Enligt sitt juridiska dokument är Angeles Duran ”ägare av solen, en stjärna av spektraltyp G2, belägen i centrum av solsystemet, med ett genomsnittligt avstånd till jorden på 149 600 000 kilometer”.  Hon understryker att alla som hädanefter tänker dra nytta av solen måste betala en avgift. Hälften av inkomsterna ska gå till spanska staten, tjugo procent till landets pensionsfond, tio procent till forskning och lika mycket till att få ett slut på svälten i världen. Resterande tiondel ska Angeles behålla själv.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga. Det är nästan så att man kan göra vad som helst nu för tiden. Förstår inte hur man kan äga solen, för att sedan kräva betalt av personer som drar nytta av dem. T.ex. företag som säljer solkräm. Ska dem betala henne en summa för att få sälja något? Låter helt absurt! Detta måste vara årets skämt.
Och hur hade hon tänkt sig att detta ska fungera, kommer hon ens att bli rik? Tror jag absolut inte, tror inte att hon kommer att tjäna ett enda öre.

Och nu när jag endå talar om detta ämne, vad tycker ni om att vissa personer äger saker i solsystemet? Att någon äger Jupiter eller något annat där ute. Och jag menar inte stjärnor som man kan"köpa" och ge någon som present. Det är bara lurendrejeri.
Jag själv tycker att planeterna, solsystemet och allt i universum tillhör ingen och alla. Man kan liksom inte äga något som är så stort och som bara finns där. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Tycker inte att någon planet har en prislapp och kan köpas. Hur värdesätter man något sånt egentligen? En planet är ovärderlig. Kommer någon att köpa en del av universum en dag? Vilka knäppa idér vissa människor har ibland...


Kommentarer
Johannes

Haha, jag läste och den innan idag. Men hon kan ju drömma vidare... Jag håller med dig. En himlakropp eller större kan absolut inte ha något värde i vår jordiska valuta... Värdet de har är för mig möjligheten till liv, en möjlighet att kunna bo där. Om du flyttar till planeter och liknande i en lååång framtid, då kanske man kan snacka om att äga saker. Men nej, mest löjligt... Hoppas hon blir stämd på miljonbelopp om hon försöker kräva oss att betala för något sådant...

2010-11-28 22:02:11
URL: http://johanneslang.blogg.se/
Maxime

Tja!



Jag håller med att planeterna, solsystemet och allt i universum tillhör ingen och alla. Dock är jag för att kunna namnge vissa himlakroppar efter forskare eller upptäckare (ex. Halleys komet) som arbetat kring en speciell kropp.



Angående aftonbladet-artikeln är det som vanligt aftonbladet-trams. Inget värt att bry sig om.

2010-11-30 14:21:27
Assi

* Jag håller med er båda! Aftonbladet borde kanske ha en kunnig astronom, så att dem slipper skämma ut sig varje gång. Jag tog bara med artikeln eftersom att den var så rolig ;)*

2010-12-02 10:42:25
Dennis

Självklart kan man inte äga en himlakropp, får se senare hur nationer ska komma överens om naturtillgångarna bortom våran egen planet.



Att ge bort exempelvis en stjärna som gåva ska ses mer som en fin gest. Det behöver inte bara ses som lurendejeri. Om man är intresserad utav rymden så är det trevligt att få det som en present.

2011-01-01 16:01:18
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: