Lite om ESA.

Hejsan alla!

Tänkte uppdatera er med lite astronomi nyheter, även om det är lite sent på dagen.
Fick Populär Astronomi tidningen idag, och det finns mycket intressant att läsa. Tidningen tycks bli bätte och bättre! Först av allt kan ni läsa min krönika, som denna gången handlar om ESA.
Något jag inte viste var att Christer Fuglesang äntligen har fått ett jobb på ESA. Han sa det dagen då jag träffade honom, men han sa aldrig vad han skulle jobba med. Men nu vet jag, han ska bli chef för ESA:s Division för forskning och tillämplingar på ESTEC i Holland. Grattis! Han förtjänar det verkligen och jag är säker på att han kommer att klara det riktigt bra!
 
På tal om ESA. Har även läst Illustrerad vetenskap idag (länge sen jag gjorde det) och hittade en intressant artikel om universum. ESA och NASA ska skicka ut tre satelliter i rymden år 2018. Satelliterna ska registrera gravitationsvågorna som svarta hål ochdubbelstjärnor sänder ut, eller som Illustrerad Vetenskap uttrycker det: mäta universums dolda krafter.  Men först ska en test satellit upp år 2011, och den heter LISA Pathfinder (LISA= Laser Interferometer ­Space Antenna). Mer om detta projekt kan ni läsa HÄR . ESA:s framgång är min lycka!

LISA

Läste även lite snabbt att JAXA och NASA planerar att skicka upp satelliter snart som ska fungera som kraftverk. Solljuset som satelliten fångar upp ska sedan sända radiovågor till en mottagare på jorden. Detta ska omvandlas till energi, som vi sedan kan använda. Tänk att allt började med Sputnik för inte så länge sedan, och om några år så kommer vi att ha solkraftverk i rymden.

En sak till, nu när jag endå är igång.  Imorgon kan ni se Saturnus och Mars ganska nära varandra. Titta mot stjärnbilden Lejonet då det blir mörkt. Lejonet liknar Karlavagnen nästan, den är mer vriden. Vid horisonten kan ni se Saturnus, och länge upp till höger kan ni se Mars. Två favoriter som jag har sett med ett teleskop flera gånger.

God natt!

Kommentarer
Robert Cumming

Tack för de PA-vänliga orden :-)

Om du bläddrar i tidningen finns det också en intervju med Chunglee Kim som forskar just om de harkel mörka krafterna som LISA ska undersöka.

2010-03-10 08:35:35
URL: http://popast.nu
Stjärnskådaren

Bra krönika! Kommer du att skriva mer i framtiden?



Tycker att LISA är ett väldigt spännande projekt, kanske den bästa chansen hittills att upptäcka gravitationsvågor.

2010-03-15 16:46:53
assi

*Hej Robert!

jo, jag märkte det senare.



Tack Stjärnskådaren! Om Robert Cumming vill så kommer jag att skriva mer ;). Tror att det är min 4:e krönika nu. Jag håller med! Undrar om vi lär oss något nytt om rymden (vilket vi med all säkerhet kommer att göra)*

2010-03-18 17:54:59
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: