Böja ljuset

Hittade en riktigt intressant artikel som publicerades idag och som jag vill dela med mig. Det måste vara något av det häftigaste jag har läst.
Ni vet säkert var ett svart hål är (sök: svart hål på min blogg). Svarta hål har stark gravitation och jag har läst att dem brukar "böja" på ljuset, så att man ser något bakom det svarta hålet.
Men något jag inte viste var att ett svart hål också kan förstora en galax, som ett förstoringsglas! Tack vare dessa svarta hål (som förstorar) kan man se galaxer som ligger väldigt långt bort och bakom hålet. Så hålet böjer ljuset och förger en förstorad bild på galaxen samtidigt!

Forskare har upptäckt en kvasar (galax med ett svart hål i mitten som kastar ut materia) som fungerar som ett förstoringsglas. Kvasaren kallas även för SDSS J0013+1523 och ligger ca 1,6 miljarder ljusår bort. Kvasaren böjde ljuset från en galax bakom den, som forskarna kunde fånga på bild. Genom att studera kvasaren kan forskare bland annat räkna ut kvasarens och galaxens massa!

Det röda till vänster och höger om det svarta hålet är en galax.

Hur ljuset böjs och ger oss en förstorad bild av något bakom kvasaren.

Hur böjs ljuset? Illustrerad vetenskap har skrivit om detta. Här hittar ni artikeln.Vist är det intressnat?!