Mitt första norrsken!

God morgon alla!

Inatt fick jag skåda något som jag har längtat till att få se! Vid 23 tiden skrev dom flesta: Jag har sett norrsken, på Facebook. Jag blev besviken, för jag trodde att jag hade missat allt.
Sen vid 00 tiden var det en till som skrev, så jag väckte Dilek och vi gick ut med våra pyjamas. En dum idé faktiskt, för det var -12 grader kallt ute. Men det struntade jag i. Jag tittade upp och där såg jag det, norrksen!  Hoppade till och blev jätte glad, men tog snabbt fram kameran och stativet. Jag ville ha fina foton! Dock var jag lite sent ute, för färgerna var väldigt svaga. Men när mörkerséendet förbättrades kunde jag se norrksenet ännu bättre! Det man kunde se var en svag, grönaktig färg. Jag hade velat se en starkare färg, men det gör inget. Äntligen har jag sett mitt första norrsken!


(Jag är säker på att det är planeten Mars som syns till vänster, precis ovanför trädtopparna)


Kommentarer
Henrik

Härligt! Norrskenen har varit ganska svaga på sistone, det är några år kvar till solmaximum. Då lär det bli många fler och starkare norrsken. I Kiruna kan man se norrsken mycket oftare än här i Luleå.

Det är rätt så svårt att fotografera dem också, krävs stativ och lång slutartid.

2010-02-16 13:48:00
Anonym

Du får ju inte bloggar om sånt. Tänk på dem som missade det, sympati sympati! T_T

//Thomas

2010-02-16 20:18:35
Christofer

Grattis!



Det är en lika mäktig känsla att vara med om en Aurora Borealis - även efter säg tionde gången, eller 100:e gången!

2010-02-17 12:23:11
URL: http://spaceflashnews.blogspot.com/
Elin

Jag såg också nyss mitt första norrsken! Otroligt fint :-D

2010-02-17 21:43:43
URL: http://elinhjartaerik.blogg.se/
Ellinor

Härligt! Det vore verkligen en upplevelse. Tycker om din blogg... själv velat starta en som astronomi. Finns nog inget mer spännande än det!



Följer hädanefter, såklart.



Mvh Ellan :-) keep up the good work!

2010-02-18 00:02:43
URL: http://ellinorlindholm.wordpress.com
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: