En resa upp

God morgon alla!

Under de senaste dagarna har jag märkt att jag har fått fler besökarna. Det har ökat med flera procent. Vill bara hälsa er välkomna! Min blogg är inte lik många andras, för här kan ni läsa om bara astronomi. Tidigare hade jag en tendens av att lägga upp annat också, det har väl hänt 3-4 gånger. Men nu är det BARA astronomi ;) 

Hittade en kul sida där man kan se en "Top ten" lista över olika saker. Ni hittar den här . Min favorit bland alla ämnen måste nog vara listan om månlandningen. För ni vet ju hur många som anser att det aldrig hände. Det är bra med skeptiker, men ibland går det överstyr.

Något annat som jag tycker är intressant är rymdturism. Vi talade om det när vi satt kring bordet med S. Wollter. Jag fick frågan om jag ville betala en miljon för att resa ut i rymden. Jag sa nej, för det är inte länge man får vara utanför atmosfären. Vi talar om några minuter i tyngdlöshet. Några timmar däremot, det hade jag nog kunnat betala för. Fast då måste jag ju bli miljonär...

Företaget KLM ska tydligen också ge sig in på rymdturism. KLM är ett holländsk flygbolag. Jag har rest med dem tidigare, och var inte så nöjd. Men men, nu handlar det inte om mig.
Det var Virgin Galactic som startade det hela, men nu har dem fått konkurrens. År 2014 ska även KLM börja att skjuta upp personer utanför atmosfären. Och deras "flygplan" (snarare rymdplan) får plats med 2 personer, dvs. piloten och en passagerare. Virgin Galactics rymdplan har åtta platser för två piloter och sex passagerare.
Och det kommer att bli "billigare" att resa med KLM. Jämfört med V.G:s 1.4 miljoner kronor kommer KLM att sälja sina platser för bara 665000 kronor. Det är en STOR skillnad. Men vissa är villiga att betala över 1 miljon kronor. V.G har redan 300 personer som står i kö! KLM har fått in några beställningar, men det kommer nog fler.
Det här får mig att tänka på spelet Spore som jag bara älskar. I spelet kan man resa från planet till planet hur mycket man vill. Det kommer nog att bli så i framtiden också. Varje gång vi tittar upp kommer vi att se flera rymdplan flyga förbi, och det kommre inte att kännas speciellt. Bara något vardagligt...


Kommentarer
Stjärnskådaren

Kul med lite konkurrens och flera alternativ. Det bör inte dröja alltför länge innan nab går vidare till rymdhotell och sedan färde till Månen. Men eftersom det är så dyrt och komplicerat kanske det är vettigt att börja med korta färder. Om jag hade pengarna skulle jag definitivt åka! :) Fast ännu hellre till ett rymdhotell några dar.

2010-12-06 23:36:11
Gustav

Hej,



Jag såg för första gången (vad jag vet) en sån märklig syn idag. En snöbåge! Som regnbågen men mot solen istället för ifrån och i ca minus 10-15 grader.



Kanske inte ditt område, men det är iaf på himlen! =)



Jag fotade med min mobil, om du vill se bilden så kan jag maila över den.



MVH

Gustav

2010-12-08 10:38:53
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: