Ny bild på Antenngalaxen

Hej alla!
Såg en bloggare som hade lagt upp denna bild på sin blogg. Bilden föreställer en av mina favoritgalaxer, nämligen Antenngalaxen eller Antennae galaxy som den heter på engelska. Tre teleskop smarbetade för att få fram denna fina bild. Hubble teleskopet, Chandra och Spitzer Space telescope.
Det blåa på bilden har Chandra x-ray telecope tagit, det guldiga har Hubble fångat och det röda har Spitzer Space telecope tagit. Sen har man komponserat ihop allting till en enda bild. Om ni vill läsa mer om galaxen så kan ni söka efter Antenngalaxen på bloggen. Här kan ni läsa det NASA har skrivit.

Tänk att något kan vara så här vackert!!

Kommentarer
Stjärnskådaren

Fantastiskt!

2010-08-08 10:48:20
Sabine

GAH vilken häftig blogg! Precis vad jag letade efter!



Jag läser i ett tidigare inlägg att du skulle börja plugga, är det vad du gör nu? Isåfall, var pluggar du? Hur trivs du?

Är själv sjukt sugen på att läsa astronomi, men det finns tre program i Sverige såvitt jag vet (Lund, Uppsala och Stockholm), vet inte vilket jag ska välja :S



Är f.ö helt sjukt avundsjuk på dig, bara så du vet :P



Ha det bra!

2010-08-10 01:41:59
URL: http://vetauriel.se
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: