Christer bakar pizza.

Hej alla!
Tänkte slänga en uppdatering innan jag går till skolan. Om någon timme ska jag köra till flygplatsen och möta min mamma, kul va? Har saknat henne väldigt mycket.

Nu till astronomi då. Många amerikanska hemsidor skriver om en asteroid som kommer att passera jorden imorgon. Det var Spaceguard upptäckte detta. Deras uppgift är att identifiera asteroider eller kometer som har potential att skada oss på något sätt, dvs. near earth objects.
Denna nyupptäckta asteroid (vid namn 2010 GA6) kommer att passera oss Torsdag 8 April 2010 kl 23:06 UTC. Som närmast kommer den att befinna sig 359.000 kilometer från jorden, så det är inte så nära endå (nära nog att kallas för near earth object). Asteroiden är ganska stor, hela 22 km m i diameter!

Jag är säker på att dom flesta utav er har sett Boston Tea Party. Den här gången var det mycket rymd och Christer Fuglesang, alltid kul! Man kunde bland annat se honom baka en pizza. Inte ofta man ser det! Här har ni video klippet, ifall ni missade avsnittet.

Kommentarer
Hans Bengtsson

Hej Assi!



Asteroiden 2010 GA6 kommer visserligen rätt nära jorden, och blir av magnitud 16 som bäst, men den är bara ca 22 meter (inte kilometer) i diameter.



mvh

Hans Bengtsson

2010-04-07 13:59:15
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: