Svarar på en fråga.

Hej!
Fick en rolig fråga utav en läsare, som jag tänkte svara på.

Hej, jag har en liten fråga! Jag har så kallat fått "rymdfeber" och kan inte sluta tänka på rymden, läsa, se filmer, drömma om den osv. Jag har aldrig tidigare haft så jätte stort intresse, haha eller jo av star wars kanske, och efter ett tag så insåg jag att fan Jorden är en fis i rymden, det gör mig så sjukt deprimerad av någon konstig anledning, det är väl just det att jag nog aldrig kommer få leva så länge att jag kommer få se och veta "allt" om universum... till min fråga nu då, känner du någonsin så? Eller tänker du mer positivt än mig. Och så har jag en annan fråga, tror du på att det finns annat liv i rymden. För det är något jag självklart tror jag menar, finns vi borde det finnas hur mycket mer liv som helst. Oj vad långt det blev haha, men ja jag skulle bli glad om du svarade för jag är lite av ett fan av dig nu ^^ haha

Först av allt, kul att du har blivit intresserad av astronomi! Hoppas att du inte tappar intresset!
Jag känner precis likadant, utan tvekan. Jag önskar att jag hade kunnat leva i tusentals år, bara för att se hur allt utvecklas. Om vi en dag hittar utomjordingar, kan färdas mellan olika stjärnor eller bor någon annan stans. Allt detta skulle jag vilja vara med om, men tyvärr är det omöjligt hur mycket än jag vill det. Därför gäller det att försöka att hitta liv, färdas mellan stjärnor eller hitta en beboelig planet redan nu. För om vi forskar kring det nu, så kan vi vara med om allt detta innan vi dör. Självklart måste ju astronomi intresset öka, inta bara allmänhetens intresse men även politikernas. Just nu tror jag att politikerna och resurserna är det enda som står i vägen. Men jag försöker att tänka positivt, även om det ibland känns som att jag inte kommer att vara med om något av detta under min livstid tråkigt nog.

Sen om det finns liv någonstans där ute tror jag på. Jag har lite svårt att tro på att det finns liv i form av människor som oss, djur eller något annat intelligent liv. Har kompisar som tror att vi har blivit "besökta" av Ufon, vilket jag inte riktigt tror på. Men liv i form av bakterier finns där ute. När vi söker efter liv som tänker vi på bakterierna här på jorden och vad som krävs för att dessa ska kunna leva och föröka sig. Men vi vet ju absolut inte hur det är på Mars tillexempel. Vatten behövs här för att liv ska uppstå, men vem vet hur det är någon annan stans? Det finns flera miljarder stjärnor i rymden och flera miljarder planeter. Det finns en chans!
Forskare säger även att det finns paralella universum, och att det någonstans finns en person som dig, som gör det du gör. Svårt att tro på, men det är en teori.

Oj, nu blev jag hedrad :) Kul att ha ett fan därute!  Ha det så bra!

Kommentarer
Mig

Hej!

Jag har en fråga :)

Jag såg att du skrev nåt om en gravitationsformel och att två koppar som står bredvid varandra inte påverkar varandra.

Men månen påverkar ju haven på Jorden så det blir ebb och flod. Hur går det till? Tror du inte att ifall Nibiru skulle korsa solsystemet att jorden också skulle påverkas?

Det kanske inte händer nånting ifall planeterna är helt stilla men om det har en hastighet, kan det inte påverkas av rotationen då?

Sen tänkte jag på att ifall det har en viss hastighet att det blir tryck men sen kom jag på att det är vakum i rymden.

Jag är inte så bra på sånt men jag är väldigt intresserad. Skulle vara kul med ett svar så jag får slut på denna fundering :)

2009-11-23 23:26:48
Alm

Du om någon Assi, som VET hur stort det är där ute, borde veta att det självklart finns varelser som antagligen har bra mkt högre logisk förståelse än vi & som kommit bra mkt längre. om det inte existerar andra varelser så existerar inte vi heller ^^

2009-11-24 22:31:40
Assi

* Jo Alm, jag vet. Men det är svårt att tro på något, som man inte har sett eller hittat. Jag vet att det finns liv där ute, men samtidigt tvekar jag.



Jo, kropparna påverkar varandra. Men det jag menade var att det inte kommer att vara någon skillnad år 2012. Du har helt rätt, månen påverkar jorden. Det är därför vi har ebb och flod. Men det finns ju konspirationsteorier om att planeterna kommer att stå i linje, och det kommer att göra att jorden går under. Det är en helt anna sak.

*

2009-11-26 17:46:01
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: