Hysterin kring år 2012

Hej alla!
Först av allt, sorry för dåliga uppdateringar. Har bara haft väldigt mycket matte och fysik att räkna.

På fredag har filmen 2012 premiär. Äntligen, för jag har väntat så länge på att få se den! Filmen handlar om den Mayanska kalendern och jordens undergång, en bra kombination. Dels för att jag älskar filmer om jordens undergång (intressanta) och dels för att filmen handlar om Mayafolket. Jag ville bli till arkeolog när jag var yngre, så det kanske är därför filmen passar mig.

Jag skriver detta inlägg för att reda ut lite grejer, för jag har fått mail och kommentarer om personer som är oroliga och undrar om jorden verkligen kommer att gå under år 2012.

Ja, vi vet att Mayaindianerna var duktiga astronomer. Dom kunde t.ex. räkna ut att ett år är 365 dadar långt. De kunde förutse solförmörkelser, kometpassager och räkna ut kalendern hundratals år i förväg. Samma sak gäller Sumererna, som också kunde mycket astronomi och som skapade grunden för kalendern. De nämnde också Nibiru, eller planeten x som den oftast kallas. Och de var först med det. Eftersom att detta är en astroblogg så tänkte jag skriva om Nibiru.
Hur Mayaindianerna och Sumerena hade sådan kunskap om astronomi har jag ingen aning om, tror inte att någon vet. Det förblir ett mysterium. Precis som pyramiderna i Egypten. Även om man har många teorier om hur pyramiderna byggdes, så vet man t.ex. inte hur egyptierna fick stenarna att sitta så tätt ihop. Ett rakblad får knappt plats mellan stenarna, har sett det själv. Hur bar pyramidbyggarna sig åt egentligen?

Det går absolut inte att förutspå en undergång, speciellt inte flera tusen år innan själva händelsen.
Däremot går det att förutspå en undergång runt 30 år (± några år) innan det kommer att ske. NASA hittar ständigt nya kometer, asteroider och meteorer, och kan i stort sätt avgöra om stenbumlingen är farlig eller inte.  
Här går det att se nyupptäckta Near Earth Objects, dvs. object som passerar nära jorden.
Ha i tanken att de inte brukar vara så nära jorden som man tror. Tittar ni på listan så kan ni se att de flesta stenarnas avstånd ligger mellan 0.0782 - 0.1917 AU. AU står för astronomical units, och 1 AU är 149 598 000 kilometer. Det är avståndet från jorden till solen. 0,0782 AU är alltså 11698563,6 km. Månen ligger ungefär 384403 km ifrån oss, så den är bortom månen.
Ledsen för alla siffror, men jag vill bara att ni ska få en bild av att objekten inte är så nära som man tror.

I alla fall, Mayaindianerna och Sumererna sa att en planet vid namn Nibiru kommer att dyka upp år 2012, 23:e december (det är då deras kalender tar slut). På vissa hemsidor säger dem t.om. att Nibiru är en stjärna, en brun dvärg. En brun dvärg är en kall stjärna som sänder ut infrarött ljus (värmestrålning) och som kommer att slockna efter ett tag och bli till en svart dvärg. Så vad är Nibiru egentligen? Det är nu man märker att allt är påhitt. För vissa personer bakom skärmen säger att det är en planet, medans andra säger att det är en brun dvärg. Planet och brun dvärg är INTE samma sak.

"Planeten" är tydligen bebodd av "varelser" som kallas för Anunnaki/Nefilim. Varelserna är jättar som äter människor om jag har förstått det rätt. Planeten har en omloppsbana kring solen, en lång omloppsbana. Det tar hela 3600 år för planeten att kretsa ett varv. Detta betyder att den vart 3.600:de år ställer till med katastrofer på jorden. Stora tsunamin, jordbävningar, magnetfältet ändrar riktning (norr blir till söder = polskiftning) och annat hemskt som man kan komma på. 
Den här bilden sägs ha tagits i öknen någonstans i arabländerna. Många säger att det är en Nefilim/Annunaki varelse som har varit på besök för 3600 år sedan. Det är alltså dess skelett. Det idioterna inte viste var att bilden egentligen var ett bidrag till en Photoshop tävling. Häftig bild!


Jag själv tycker att allt kring år 2012 år intressant, även om det är påhitt. För det första, deras kalender kan inte forsätta för evigt. Någon gång måste kalendern ta slut, precis som dagens kalendrar. Med andra ord betyder det inte att jordens undergång är den 31:a december 2009. Det är helt enkelt ett nytt år nästa dag. 
Samtidigt tycker jag att man ska se detta ur en astronoms perspektiv. Det är snart 3 år kvar tills denna "planet" ställer till med katastrofer här på jorden. Borde då inte planeten (eller stjärnan) vara synlig vid det här laget?
NASA hittade för inte så länge sedan en komet asteroid som är på väg mot jorden. Den heter Apophis och år 2036 kommer den att vara väldigt nära jorden. Det finns till och med en liten chans att den träffar jorden. Gör den det så är det i stort sett kört för oss. Om NASA kan hitta en liten asteroid (den är ca 250 m lång) så borde de väl hitta en planet (som är flera gånger större än jorden) utan några problem?
3 år kvar tills den är här, vilket betyder att den just nu måste befinna sig vid Jupiter. Jupiter syns på himlen under kvällarna, som en stark stjärna. Borde inte Nibiru vara synlig? Det kanske är lite svårare att se den eftersom att den utsänder IR-ljus, men eftersom att den är så nära så borde Nibiru vara synlig.

Sen så finns det personer som har "fotat" Nibiru. Nedan har ni ett bra exempel, som syns lite överallt.

Det första personen tänkte på var Nibiru, domedags planeten. Ni kanske själv har lagt märke till en prick över solen vid solned- repsketiver uppgång (på bilden). Jag hade trott att det var planeten Venus (kallas även för afton- resp. morgonstjärnan). Bilden är runt 2 år gammal. Om man nu kunde se den för 2 år sedan, borde det inte vara enkelt att se den vid solen nu? Eller har den plötsligt försvunnit (vilket den inte kan göra). På många hemsidor kunde man även läsa att Nibiru "kommer att vara synlig under våren år 2009" , för blotta ögat. Jag jobbade då flitigt på ett observatorium, borde jag inte ha sett något?! Kan väl säga att jag hittade de ljussvagaste kometerna med observatoriets teleskop. Så en planet i Nibirus storlek borde inte vara några problem!

En NASA forskare har fått frågan och det här har han att säga om bilden/bilderna:

The great majority of the photos and videos on the Internet are of some feature near the Sun (apparently supporting the claim that Nibiru has been hiding behind the Sun for the past several years.) These are actually false images of the Sun caused by internal reflections in the lens, often called lens flare. You can identify them easily by the fact that they appear diametrically opposite the real solar image, as if reflected across the center of the image. This is especially obvious in videos, where as the camera moves, the false image dances about always exactly opposite the real image.
Lite kortfattat: Det är kameralinsens fel att en prick syns över solen. Reflektioner i kameran orsakar ibland prickar på bilder. Ni har säkert sett hexagon-formade "prickar" på bilder ibland.

På flera Youtube videon kan man se denna fina bild. Bilden togs av ett teleskop

För det första är detta en bild på min favorit stjärnhop (stjärnhop= en grupp stjärnor) V838! Men alla påstår att det är Nibiru. Då borde man först tänka på en sak. Nibiru är på väg mot jorden, den har alltså en hastighet. Hur kommer det sig att samma stjärnor visas på bild 1 och 2. Borde stjärnorna inte befinna sig på olika ställen? Nibiru rör ju sig, borde det ens vara möjligt att se stjärnorna i samma position på båda bilderna? Nej, självklart inte. Gå ut en stjärnklar kväll och titta på t.ex. Orion. Titta på den igen efter några timmar. Visst har den rört på sig? Svar: Ja, på grund av jordens rotation så ser vi stjärnbilderna röra sig över himlen. De äkta bilderna hittar ni Här. Som ni ser är det INTE Nibiru på bild, utan V838 (vist är den väldigt vacker?)

Sen vet jag inte om några av er har hört att planeterna kommer att stå i linje år 2012. Detta är inte sant enligt NASA forskaren. Jag vet egentligen inte varför detta oroar så många. Planeterna är så pass långt ifrån varandra. Samtidigt lutar varje planet en viss grad mot banplanet. Så planeterna är egentligen inte i en rak linje. Vissa befinner sig över banplanet, andra inte. Med banplanet menar jag hur många grader planeterna är lutade över solens plan. Tänk er att solen står på en linje. Det är "linjen" som är banplanet.

Svar på fler frågor om Nibiru och 2012 hittar ni Här


Titta på bilden. Wow, helt plötsligt är Nibiru en stjärna med ett eget planetsystem. HUR f*n tänkte han/hon som skapade denna bild? För enligt vissa bilder har planeten / stjärnan en kometliknande bana. Nu är det istället ett planetsystem med en rak bana. Och var förresten inte Nibiru en planet? Personen gjorde bilden extra häftig, genom att sätta dit horn på planeten /solen. Det är ju domedagsplaneten, så Nibiru måste ju se extra farlig ut. Jag har aldrig läst om brun dvärg som kastar ut materia som på bilden. Visst börjar ni se ett mönster? Idioter bakom skärmen och som inte vet någonting om astronomi, men en sak vet dessa personer och det är hur man skrämmer folk.
Ni som vill chatta med 2012-believers kan besöka http://2012-chat.com/. Alltid kul att punktera hål i deras logik, vilket jag har gjort flera gånger!

Det blev ett långt inlägg, men jag kände för att reda ut ett och annat. Skulle kunna skriva hundra rader till, men då blir inlägget till en roman istället. Älskar att prata om år 2012, speciellt med personer som tror på alla konspirationsteorier kring 2012.  Jag kan inte säga att absolut INGET kommer att hända år 2012. Kanske bryter ett 3:e världskrig ut, kanske dör många av någon anledning, vad som helst kan hända. Men det är inte på grund av att Mayaindianernas kalender tar slut då. Det är helt enkelt saker som händer, precis som World trade center attackerna.

Jag kan erkänna att jag också fick lite panik när jag först såg alla videon om Nibiru och år 2012. Detta gjorde jag för två år sedan. Skelettbilden ovan gjorde mig orolig, för den såg äkta ut. Men efter att ha läst om planeten och historian bakom den, insåg jag att detta bara kunde vara en bluff. Det gäller att ta reda på information innan man blir orolig, vilket jag har lärt mig.
Ha det så bra alla!

Kommentarer
Frida Stenebo

Great! Slå hål i fantasierna bara :D Helt sjukt vad folk kan tro på om dom vill^^ Alltid har vi något att vara rädda för...

2009-11-12 15:01:32
URL: http://fridafredag.wordpress.com/
Jacob

Kul artikel igen! Dock så tror jag att det var en aning overkill när det gäller att 'debunka' 2012-hysterin, som inte är särskilt välgenomtänkt till att börja med :-p

2009-11-12 18:40:23
Robin Rymdgymnasiet

Måste bara påpeka.. Det här med Nibiru har absolut inget med Mayaindianerna att göra! Det är bara deras kalender som har med jordens undergång att göra. Det var Sumerierna (världens första civilisationen) som levde i mesopotamien som trodde på Nibiru. Det finns massa avbildningar på höga människor (jättar) så kallade nephilims på väggar i några av de gamla byggnaderna som finns kvar. Det finns även en avbildning på vårat solsystem där det är 10 planeter som är utritade och inte 9 (eller 8), så det är väll det som får många att tro på allt detta.

2009-11-12 18:48:15
Ztrodel

Fantastiskt inlägg! Även jag har haft problem med folk som tror på det här, riktigt svårt att övertyga vissa. Ska även påpeka att såvitt jag vet så har Nibiru inget att göra med mayaindianerna den blandades in långt senare skulle egentligen passerat 2000 men när inget hände så parades den ihop med mayaindianerna. Ska även visa den här Nasa länken http://www.nasa.gov/topics/earth/features/2012.html Ha det så skoj Ztrodel (Har fler länkar också)

2009-11-12 19:07:15
Assi

*Sorry, borde nog ha skrivit om sumerena också. Mayaindianerna hade också ett finger med i spelet. Mayafolket fick reda på planetens existens år 3800 f.Kr.



"For the Mayas this planet is an indicator of the Pleiades Cycle since the Great Calendar of the Pleiades, whose cycle is 26,000 years, has a very close relationship with NIBIRU - TZOLTZE EK'. This planet enters our terrestrial orbit every 4,500 years, marking in this way the beginning and end of a fourth of the Pleiades Cycle. (Note: The Great Calendar cycle ends December 21, 2012.)"



Men tack, ska lägga till Sumererna också :)



Kul att du gillade inlägget jacob



hahah Frida, det kommer jag att göra ;)*

2009-11-12 19:14:29
sanna

sv: haha tyvärr tror jag inte på din bullshit :)

2009-11-12 21:16:14
URL: http://lolad.se/
Assi

Hmm okay. Så du tänker ta självmord bara på grund av att några galna indianer förutspådde en undergång för flera tusen år sedan? Inget smart drag. Kalla det här för bullshit om du vill, men det är ren fakta och vetenskap!

2009-11-12 23:13:34
Stjärnskådaren

Visst är det lustigt hur vissa somliga förkastar det som är väl underbyggt med bevis, men gärna tror på det som inte är det... Detta obegripliga dravel om Jordens undergång 2012 och Nibiru är ju inget annat än fria fantasier av von Däniken klass.



Dessutom är det konsigt att de tror att Jorden går under 2012. Jag trodde att det var partikelacceleratorn LHC som skulle orsaka hela universums undergång, troligen långt innan 2012. :-)

2009-11-13 16:43:22
dea

sånna här inlägg gillar vi, får en att tänka! roligt

2009-11-13 20:23:13
URL: http://andreahagglund.blogg.se/
Mantram

En del av 2012 teorierna handlar om att människans medvetandenivå ska höjas.. vi lever ju i en tid där våra beslut har stor inverkan på vår egen och jordens biosfärs överlevnad; kan vara en förklaring till allt prat om 2012. Vore nog bra med en medvetrandehöjning, eller hur? ^^

2009-11-14 16:07:15
B

Det med jordens undergång är något som blivit överdrivet. Det mayaindianerna menade var att vi kommer in i en ny period där vi vaknar upp och börjar tänka. Vi utvecklas på ett annat sätt än vi gjort tills idag och vi ser nya möjligheter.

Sen är det lite dåligt säga att massa är påhitt. Man har sin egen åsikt om saker och ting, men man ska inte trycka ner andra för de inte har samma åsikter.

2009-11-15 19:17:14
amanda

bra inlägg

kan man inte göra något åt det där under 2036?

nu när vi endå vet att det är en liten chans borde man kunna förbereda sig i förväg.

har vi ingenting som kan förstöra något sådant stort?

troligtvist inte men jag undrar endå.

2009-11-16 21:00:32
URL: http://jordgubbenf.blogg.se/
Assi

* Ja, det vet jag. Jag tror att medvetandet kommer att höjas, men bara för att det är år 2012 och alla är oroliga. Annars hade det varit ett helt vanligt år.



Men snälla, dom påstår att det det existerar en konstig, okänd planet när det inte gör det!

Jag tror att man ser nya möjligheter varje år, varje dag. År 2012 är inget speciellt år.

ja, folk får tycka vad dom vill. Men när dom inte har några bevis och använder falska bilder så har jag inget gott att säga till dem. Det är en annan sak när det finns lite sanning i ett påstående, då hade jag inte tryckt ner någon!



Tack Amanda!

Just nu hoppas man på att stenen inte träffar något som kallas för en "gravitational keyhole", dvs. att en asteroids bana ändras tack vare jordens gravitation. Gör den det år 2029, så kan den träffa jorden år 2036 då den är tillbaka.

Man tänker funderar redan kring detta. Man hade t.om. en tävling där ett gäng fick designa ett projekt som ska förstöra asteroiden.

Men just nu är det en vääääldigt liten chans att den träffar oss. Hur det blir i framtiden vet vi inte.



Läs mer om gravitational keyhole här: http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_keyhole

Då förstår du nog bättre.

*

2009-11-17 15:33:26
Miss P

Det är ju även beräknat att solens fläckar kommer vara större då än på flera hundra år. Vilket innebär värre solstorm än vad det var på 1800talet. kommer denna solstorm träffa oss ligger vi riktigt risigt till.



det är ju därför det är sådan hysteri, för att det finns flera förutspådda händelser just 2012 som kan leda till "undergång". Inte bara för något gammalt folk sa det.

2009-11-20 13:49:15
URL: http://dreamsdonotend.blogg.se/
Frank Brundin

Hej Assi!

Intressant inlägg och vettiga kommentarer. Dock har jag en ytterligare intressant synvinkel - om någon är/blir genuint intresserad. Vi får se!



Jag är högst nyfiken och mycket hängiven sådant som berör vår framtid och vad som kommer att hända. Om man vill kan man också läsa Bibeln och i detta fall de profetior man kan läsa i olika delar av Bibeln och fram för allt det som står i Uppenbarelseboken, om den yttersta tiden.



Har alla slutat läsa nu tro..?! Hoppas inte det...



Dessa indikationer i Uppenbarelseboken och med vad vi kan se i vårt samhälle idag, lever vi i en mycket intressant värld, även om det är skrämmande för många. Oavsett vad många säger om religioner och annat troende har vi dock en allvarlig sak att tänka på - Jesu återkomst till välden. Detta gäller alla människor. Och innan Han återkommer skall det ske mycket märkliga saker med denna planet, detta har han lovat att varna oss för och det gör han genom de liknelser han talar om i bl a i de fyra evangelierna Mateus, Markus, Lukas och Johannes.



Det enda jag vill säga - då jag misstänker att många slår dövörat till direkt när man nämner Gud och hans Son - är att sätt er över de generella åsikterna och LÄS. Fundera seriöst på om det kan finnas en viss relevans i Ordet.



Det vi alla vet idag om ökade naturkatastrofer, issmältning, ozonskiktet, översvämningar, solens ökande strålning, influensa, pandemi, narcissism, abnorma sexuella beteenden, meningslöst våld, hungersnöd, kapprustning, ekonomisk katastrof, EU och en allt för sliten värld borde väl räcka en stund för dom som har en intelligens av normal art.



Bra blogg, Assi. Jag uppskattar vettig och vetenskaplig information. Nibiru till trots - oavsett denna eventuella detalj kommer det att hända saker. Det VET jag med tveklös övertygelse.



Om någon blev nyfiken på att veta mer besök gärna dessa länkar:



www.vaknasverige.se

www.bibelfokus.se

www.ytterstatiden.nu



Fridens// Frank Brundin



2009-12-03 01:20:11
URL: http://www.brundin.se
Anonym

hej assi... någon skrev ett inlägg att det mayafolket menade med slutet på deras kalender är att vi kommer vakna upp, börja tänka, utvecklas och blabla... fattar inte varför människor måste ta kalenderns slut som något negativt? kanske något BRA händer år 2012? hur vet vi det?

2009-12-26 19:08:21
A

Det dör nog många fler till följd av människans framfart än av en enskild naturkatastrof under år 2012.

Tack, förresten för en fin sida :-)))

2010-01-09 15:29:46
peter

När mayakalendern tar slut så börjar det om på nytt igen, som en loop var 26000 år, eller?

Så man går igenom allt som står i kalendern ännu en gång. Är jag ute och cyklar eller?

2010-02-23 00:05:47
Anonym

Riktigt intressant att läsa, jag är väldigt intresserad av Maya indianer och tror en hel del på deras ideer, men jag håller med dig om 2012, det kanske inträffar något, men det kommer verkligen inte vara jordens undergång, än en gång, bra skrivet!

2010-03-24 16:22:48
Lily

Hejsan! Såg dig på eniroreklamen och har kikat in här lite då och då :)



Idag fick jag för mig att läsa om 2012 på olika bloggar & hemsidor, och alla verkar komma med samma åsikt, "jorden kommer gå under 2012". Som alla andra lättskrämda människor, även jag, läste jag mer och mer för att hitta en positiv åsikt från någon som verkligen kan sånt här. & det verkade ju mer och mer som om att jorden verkligen skulle gå under, med Nibiru och allt.

Sen kom jag & tänka på din blogg! Satt som fastklistrad när jag läste detta inlägget, och nu känner jag mig lite lugnare i alla fall :)



Kul att det finns människor som du som vågar sticka ut och knäcka alla hysteriska teorier! Du är verkligen duktig på det du gör! :)



Tack för ett superbra inlägg!

2010-04-15 22:26:07
Robert Bergh

Hej, jag är kanske lite sen med att kommentera detta inlägg. Jag är 15 år och av någon anledning med hemska saker jag har sett så är jag rädd för döden och vill absolut inte vara med om jordens undergång. Men när jag såg filmen så tänkte jag liksom att de är ju bara en film och la grejen åt sidan. Senare visade de tydligen sig att många trodde verkligen att någonting skulle hända så jag tog upp och forskade runt på nätet om olika teorier. jag har snart hållit på i ett halvår och läst allt från småbloggar till att se dokumentärer och fråga David Morrison på NASA. Jag har dragit slutsatsen av att jag såklart tror att ingenting kommer hända, men den information jag har fått är att; Mayaindianernas kalender slutar ju egentligen runt 21 december till 23 december, även om alla dessa 13 baktun från år 3114 f.kr så går vi ju ut ur den 9:de perioden i mayakulturen, alltså Universal period eller Galactic period den 28 oktober år 2011. Därför säger ju vissa experter på mayakulturen att det är ett mer magiskt datum än 21 december 2012. Däremot så hade tydligen mayaindianerna knappt nämt nångint om året 2012 utan bara menat att en ny era uppstår för mayakulturen. Och visst de kommer de ju egentligen göra för alla människor som tror på de kommer nog tänka lite annorlunda om ingenting händer. iallafall så fick jag reda på att Inkaindianerna, Hobi indianerna också av någon anledning trodde att de skulle ske något konstigt år 2012 men om detta är sanning vet nog ingen. Sen är de ju dem som påstår att Nostradamus och även bibeln hade profetior om att världen skulle förstöras år 2012. Sen finns de ju det så kallade : WEB BOT PROJECT, där experter påpekar att siffrorna som man fick fram utan nätresningen förutspådde katastrofer som World Trade Center, Tsunamin år 2004 och att en så kallad "pink" tar stopp år 2012. Dock tror jag inte på alla dessa profetior utan går över till de astronomiska och vetenskapliga sidan och teorierna. Allt snack om Nibiru, Planet X, Zeta eller Eris har jag lagt åt sidan för som du beskrev de tror jag också att Man skulle upptäcka en planet många år innan om den var på väg mot oss. De som skrämmer mig mest är det här med "pol skiftet". Amatörforskare och andra personer t.ex Patrick Geryl som är en belgisk "forskare", han menar att solen har en speciell cykel på 11 500 till 12 000 år. När solen har fullbordat denna cykel så inträffar en stor solstorm som innehåller en "magnetisk utkastning". Den stora vågen bestående av magnetism går då mot jorden och då byter de magnetiska polerna plats, samt att kärnen i jorden vill snurra runt. På något sätt förklarade han då att Plasman och även Jordskorpan dras med. De är då de orsakas katastrofer såsom jordbävningar när hela kontinenter ändrar plats på bara några timmar. Ett till exempel är också att hela oceanen flyttar på sig och då orsakar en 1,5 kilometer hög våg som går 2 till 4 varv runt jorden som då dränker och förstör allt liv på jorden. Och tydligen så har solen då fullbordat denna cykel på 11 500 år just år 2012 och då sker Jordens ungergång menar han och även andra forskare. Det som oroar mig och andra människor är ju då om detta stämmer, att om det skulle ske en "magnetisk solstorm" så skulle de påverka livet för oss på Jorden, kan det liksom vara så att polerna bara kan skiftas och att allt liv försvinner. Det var någon kille som sa att Polerna hade skiftats innan och jag vet inte om det är sannt elelr har hört något liknande, men eftersom du verkar rätt så bra insatt i sånt här tänkte jag höra vad du tycker om just den teorin. Enligt NASA så är en sån Rotation av Jorden och Polerna omöjlig och om de skulle ske om så miljoner år så skulle de tydligen inte vara någon fara för livet på jorden. Alla dessa andra teorier som låter osannolikt har jag som sagt lagt åt sidan så därför oroar jag mig mest åt astronomiska event som faktiskt har chans att de skulle kunna inträffa något sånt de närmaste 100 åren. Enligt NASA så är alla påståenden falska ju och alla HOAX sidor som vill käna pengar och till och med den där falska IHC sidan som är helt påhittat där man då ska rösta och betala för att få komma ner i enöverlevnadsgruva. Egentligen så borde jag inte tro på något imed alla dessa 100 domedagsprofetior under åren men någon gång borde ju någon ha rätt. Som sagt så är jag 15 år snart 16 och oroar mig väldigt mycket om de finns chanser att de sker astronomiska förändringar år 2012. Så du kan ju skriva om var du tycker om den teorin och andra saker som är mera sannolika än profetior som har med Gudar och himmlakroppar att göra. Så du kan väl skicka mail och förklara lite närmare. Just nu tror jag ju att ingenting kommer att hända men är ändå neutral imed att jag har hört att vulkaner har gått in i den röda zonen och kan få utbrott när som helst, t.ex 2012 som alla säger. Så ha de så bra så kan vi höras!:)



/ Robert Bergh

2010-09-01 18:43:45
Kalle

Bra inlägg, skriv mer i den stilen:)

2010-10-04 22:39:16
URL: http://skeptikerbloggen.blogspot.com/
Assi

* Kommer nog fler sådana här inlägg framöver :)*

2010-10-06 10:20:08
Susann

Tycker mycket om det du skrivit! Mysigt att se en del schyssta grejer och inte endast det vanliga sakerna som man kan läsa om typ alltid. ;)

2010-11-29 12:01:51
URL: http://jade.se/reseguide/phuket
Assi

TACk så mytcket Susann! ibland måste man sticka ut

2010-12-02 10:42:59
onlyme

Hej ...en intressant sida du har...jag är första gångs besökare och har en "viss" insyn på olika ämnen , vilka är ointresant...men jag ska snart kommentera en del av dina ursäkta utrycket"påståenden" och dina gamla länkar till vad Nasa säger...ett smak prov kan du ändå få på om du nu tycker om att sticka hål på andras ideer oavsett sanning eller inte....så ska det aldrig vara"kul" att bevisa hur rätt man själv har och hur korkade andra som inte har din kunskap är. Så jag ska göra som du slå hål på en heldel av dina "fantasier " fast tro mig jag anser inte det vara kul, men precis som du säger är viktigt...FAKTA....och om du börjar tro på vad Nasa sa då å vad dom säger nu...så märker du en skillnad...utom en ...att allt som har med olika sidor på nätet med teorier...det är inte fakta utan teorier så vi är på det klara med det..mn Nasas stånpunkt är alltid fejk när det gäller sidor som inte stöder dom. Och bara det borde få en vettig människa att undra över en enkel sak..är Nasa dom enda på vår jord med utrustning och med sån koll på vårt universum att allt dom säger är sanning.....elller...vi ska prata mer om det sen måste sluta nu men så att du vet ...jag är en såkallad skeptiker ...i den mening att jag inte köper allt men jag är inte trångsynt för det eller tror att jag sitter med alla svar...jag tror alla oavsett utbildad astronom eller fysiker m,m kan sitta på ledtrådar till både de ena å de andra:) så ha de bra sålänge så skriver jag mer sen ...men då mer fakta å mindre om mig ..mvh Only

2010-12-02 11:15:29
niklas

jag tror inte att det blir nån sora jordbävning och stora översvämmning och sånt som filmen 2012 men jag tror på forskare som har hittat palmer o många olika växter som nord eller syd pol har varit typ öken eller tropisk klimat ni vet själv solen ändrar sin bana var 6e månad i alla år 21 dec och 21 juni så det blir mörkare o kallare efter 21 juni eller blir ljusare o varmere effer 21 dec därför 21 dec 2012 kommer att bli andrunda så att alla länder får nytt klomat zoner kan hända att tex florida eller somalia eller nåt varm land får polar klimat och de länder som tex sibrien och tex norraste lila del av sverige får tropisk klimat och de som hade öken kan få temperat klimat zon eller nåt men jag gissar det ska se ut så här usa får polar klimat och canada och mexico får temperat zon klimat och en del europa och hela ryssland får tropisk klimat men sverige o norge o finland kommer att ligga nåtans vid södra vänd kretsen orsaken usa kommer att vara syd polen men bero på vart i usa precies sydpolen ska ligga så kan hända att sverige ligger mitten på ekvatorn

2011-04-29 14:36:01
stolt svensk

det är intressant faktiskt med 2012 men inget kommer hända , precis som NASA säger finns det inga belägg för att nått ska hända 2012 visa säger NASA mörkar och döljer nått men det är skitsnack eris och nibiru är helt enkelt samma planet precis som du säger skulle denna planet krascha mot jorden 2003 , när NASA sen börja snacka om eris var inte domedagsprofeterna sena att haka på , och till dig robert bergh vulkaner har oftast ett intervall mellan hur många år dom får utbrott isländska vulkanen tex får utbrott vart 6 år att några vulkaner får utbrott 2012 är nog fullt normalt sen intresssant det där ommmeteor 2036 kan stämma hörde nått rykte att amerikanerna försöker tillverka nån missil som ska skjuta den i 2 delar svårt veta sanningen om det där också

2011-06-12 22:08:42
stolt svensk

om nån vill läsa om nibiru läs detta www.rense.com/ufo5/nib2000.htm enligt mig bevisar det där att nibiru är fake :P jag får nästan känslan av att det med mayakalendern är fake också är inte alls så säker dom förutspått nått kan va folk som gör saker för pengar detta .

2011-06-19 22:45:39
Lili

Jag vet absolut ingenting om astronomi, läste bara om den där planeten på N på internet och blev lite uppskrämd. Men efter att ha läst ditt inlägg känner jag mig totalt lugnad, tack så mycket :) ska sprida länken till andra oroliga.

2011-06-27 18:50:05
Vilka ägg

Att man ens behöver diskutera och ta fram bevis på om det här kommer hända eller inte. Vi pratar om indianer som aldrig sett flygplan förr som har konstaterat detta. Medias sätt att få läsare och tittare idag är att skrämmas. Svarta hålet som skulle uppstå kl 9.. Bluff

Y2k-katastrofen.. Bluff

17 maj 2011.. Bluff

Svininfluensan som blev helt förstorad för att det var ett hundratal personer i syd respektive centralamerika som hade dött. Men de glömmer nämna att dessa personer redan var sjuka eller var över 65. Samma sak med de 10 personerna som dog i Sverige eller de som dog PÅ GRUND AV VACCINET?!



Man blir bara trött när sånt här kommer upp

2011-07-22 13:01:53
Daniella

Att planet "x" och Annunaki inte existerar är bara bullshiet.



Det är bara personer inte inte vågar tror på något annat än det som man fick lära sig när man var liten. Religion, Vatikanen, katolska kyrkan och allat annat shit är bara BLUFF! De vill bara manipulera mänskligheten till deras fördel.



Alla de stora mäktiga personer i Jorden vet att detta är sant och existerar med gör allt i sin makt för att det aldrig ska komma ut. De har gjort en bild av UFO och Aliens till ett skämt något som alla gör narr av nufötiden, exakt det de vill.



För alla som är intresserade av Ufo alien och skumma grejer som USA undanhåller så hänvisar jag till mig blogg.



http://daniellafrancisca.blogspot.com/2011/08/annunaki.html#comments



Annars så har du ett härlig blogg. Kram

2011-08-28 12:28:14
URL: http://daniellafrancisca.blogspot.com
Daniella

Nu glömde jag att skriva att 2012 kommer INTE världen att gå under!! Alla har missuppfattar detta så grovt!



Det som kommer hända 2012 och framåt kommer vara STORT och HISTORISK! Det är inte förens då som hela mänskligheten kommer få reda sanningen om vilka vi egentligen är!!



Snart väldigt snart kommer och katolska kyrkan, vatikaten och alla dess onda människor att gå under. Tvärtom Jorden kommer bli till något bättre. De är det som väntar...alltså världen kommer ej gå under!

2011-08-28 12:34:35
URL: http://daniellafrancisca.blogspot.com
Pozycjonowanie-P77

Byc moze powinienes zastanowic sie nad pozycjonowaniem strony? [url=http://pozycjonowanie-strony.darmowestronki24.net.pl]pozycjonowanie stron[/url] Pozycjonowanie to umieszczanie jej wysoko w wynikach wyszukiwarek dzieki stosowaniu pewnego rodzaju zabiegow. Jeszcze do niedawna najlatwiejszym sposobem pozycjonowania bylo umieszczanie w tekscie, zamieszczonym na stronie, slow i fraz kluczowych [url=http://pozycjonowanie-strony.darmowestronki24.net.pl]pozycjonowanie[/url]..

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: