STS-125 mot Hubble!

Good morning alla!
Dom senaste dagarna har jag bara pluggat teori, övningskört och jobbat. Idag får jag äntligen göra något roligt. Ska på filmen Änglar och Demoner 's världspremiär. Boken har jag läst 3 gånger, hoppas att filmen är lika bra!

Igår hade jag visning, men passade på att titta på solen med teleskopet. Såg inga solfläckar, men ett par (små) protuberanser gick att se. Idag ska jag hålla i min första solvisning. Hoppas att eleverna inte blir besvikna, för många tror att allt man tittar på med ett teleskop liknar Hubble bilderna. Om det endå vore så...Åååå vad jag älskar mitt jobb!! Önskade bara att rymdteknik programmet fanns i Göteborg, men icke!

Förresten, jag hade ju visningar nästa vecka. Det kom fram en lärare till mig och undrade om jag hade någon utbildning eller liknande. Hon frågade om mitt projekt, Astronomi för barn och ungdomar. Jag berättade lite och då sa hon att hon kanske kontaktar mig under hösten, så att jag kan komma till hennes skola och undervisa i astronomi. Hon kanske behöver en rymdexpert. Snacka om att jag blev smickrad!!

Sen så kan man se STS-125 uppskjutningen på Youtube nu, i HD också! Spola fram till 4:15 och titta noga. Spola fram till 6:05 och titta igen. Ni kommer att se att det faller bitar från värmeskölden! Inte så bra, speciellt vid återinträdet i atmosfären. Hoppas att det går att fixa! Annars får NASA skicka upp en annan rymdärja, för vi vill ju inte att det ska sluta i tragedi. Det har det gjort 2 gånger tidigare, när dom inte var så noggranna!


Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: