Gott?

Good morning alla!
Satt och pluggade till föreläsningen i onödan, för min chef hade glömt att annonsera i tidningen. Så vi tänker skjuta upp det, till jag vet inte när. Ska dock föreläsa nästa vecka för en grupp som heter Unga forskare. Ska bli kul!

Från början var Twitter något jag aldrig tänkte på, tyckte att det såg tråkigt ut. Men nu när jag har skaffat så är allt mycket roligare. Man får jätte mycket astro nyheter i brevlådan, vilket är bra! Läste det här alldeles nyss, lite roligt faktiskt:

1 . After the successful start to the mission, some of the Herschel Team will take a break this weekend to play in the 1st ESA Golf Open.about 12 hours
2. The Herschel Team are winners in space, but not in golf! The NASA team are favourites to win the team title, with ESOC their closest rivals.  ;))

Nu till något annat. Ni kommer säger ihåg toaletten som ger astronauterna färskt vatten genom att filtrera..jaa..
Atlantis gänget tog med sig en påse "resycled water" och drack det i rymdfärjan. Den här delen har jag inte sett, hittade den nyss på Youtube. Dom ser jätte glada ut och "skålar" med sina plast påsar.
Även om en sådan här toalett är livsnödvändig för astronauterna så tycker jag endå att det låter äckligt att dricka filtrerat vatten från...Ja.. Men det är flera gånger renare än det vi dricker hemma. But still..

Kommentarer
Stjärnskådaren

Tja, vattnet vi dricker här på jorden har ju använts flera gånger under hundratals miljoner år... :) Det man försöker göra är ju att skapa ett kretslopp ombord på ISS, vilket kommer att behövas på längre rymdfärder, samt på Månen.

2009-05-23 22:05:08
Assi

ja precis :). Nödvändigt, men det låter så äckligt :P

2009-05-24 11:08:31
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: