Mycket astronomi på en gång :)

Good morning alla!

Igår var jag på Science Night i Universeum. Jätteroligt faktiskt, dock var det tråkigt att gå runt där ensam. Men ingen ville ju följa med, så jag gick dit själv. Det var nästan proppfullt där, för det var ju gratis.
En tipspromenad hölls igång och jag testade att svara på alla frågor. Väldigt svårt faktiskt. Men jag kunde alla astronomi frågor ;). Sen så gick jag runt, tittade på folkdans och bara tittade på deras experiment verkstad. Vid 21,30 startades Science Quiz, en tävling på engelska. Jag var med två andra personer och tävlade. Ganska svårt faktiskt, men vi kom på andra plats. Vinnarna hade 1 poäng mer än oss. Och även här klarade jag astronomi frågorna, t.ex. hur Tycho Brahe såg ut hehe. Vi vann ett litet pussel.

Tidigare gick jag till ESA's buss och satt och lyssnade när en lärare pratade om hur stjärnor ser ut i vanligt ljus och sen infrarött. Viste ju så klart detta. Pratade lite med honom efteråt, och fick en ESA golfboll när jag gick. Även en Herchel plansch och broschyrer. Det var en trevlig dag, speciellt eftersom att jag älskar Universeum.
Tog några bilder också men det funkar inte att överföra dem.

Nu är jag jätte nervös, för ikväll ska jag guida alla som kommer till observatoriet. Ska prata om rymden om 20 år. Vet inte riktigt varför jag är så nervös. Sen så ska jag ha på mig Vetenskaps festivalens t-shirt ♥ Det är en dream coming true!

Men innan visningen så ska jag till 4 astronomi föreläsningar! Skulle på 5 stycken men hinner inte.
From big bang to earth, Life in universe, the stars above us och COROT. Den om COROT har jag varit med p tidigare, men tänkte äh. Varför ska jag hem och tillbaka till stan igen? Lika gärna att åka dit och upprepa allt.Detär ju trotts allt en ESA anställd som håller i föredraget, Malcolm Fridlund.

Nä, nu har jag suttit här och skrivit hundra rader. Måste ochså gå igenom det jag ska prata om innan jag drar till Stadsbiblioteket. Ha en trevlig dag alla!


Dagens APOD bild, med all säkerhet den grymmaste bilden jag sett. Någonsin. Ni ser Saturnus' ringar, i bakgrunden har ni en av dom största månarna Titan och den där lilla stenen över är Epimetheus. Vackert!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: