Lift off!

Nu är dom 3 astronauterna på väg till ISS, och ska öka bestättningen från 3 till 6 stycken. jag följde uppskjutningen, gjorde ni ?  "Tog" jag några bilder också.


Jag blev lite shockad när jag såg att en präst (?) stod framför dem, lade ett kors över deras ansikten och sprutade vatten( eller snarare kastade vatten med en våt svamp) på deras ansikten (bild1). Har aldrig sett något liknande. Är det något ryskt? Vad händer om man är muslim? :P
Åh, nu är dom i tyngdlöshet, man kan se pennan sväva!


Kommentarer
Per Stymne

Hej Assi,

Det är vigvatten som prästen stänker på astronauterna. Vigvatten är vatten som har välsignats, och symboliken är att det ska välsigna astronauterna inför resan.

Förmodligen fungerar vigvattnet även på muslimer. Det är ju samma gud som ligger bakom välsignelsen (även om formaliterna är aningen olika). /Per

2009-05-27 14:18:14
URL: http://www.teknikperspektiv.se
Assi

Hejsan!

ja, jag räknade ut det. Viste inte ens att man gjorde något sånt här innan en uppskjnutning. Är det bara i Ryssland då?

ja, vigvatten funkar nog åt muslimer också. Men en imam måste välsigna vattnet, och man får inte ha ett kors framför ansiktet ;D

2009-05-27 14:37:51
Per Stymne

Hej igen!

Det ser ryskt ut. Jag vet inte hur amerikanerna gör. Och för min egen del vore det helt ok om en imam välsignade vattnet, fast jag lät väl knapppast bli inbjuden till en resa av den sorten (suck). Hur ryssarna gör med besättningar där folk har olika religioner är förstås den verkligt knepiga frågan ;-)



/Per

2009-05-27 15:07:09
Assi

hej!

ja, för jag tror inte att amerikanerna gör något sånt här. Har iaf. inte sett det.

Det är inte många som blir bjudna :P.

Hehe, ryssarna hade nog inte brytt sig om muslimen. muslimen får nog klara sig utan en välsignelse

2009-05-27 15:32:43
Stjärnskådaren

I USA är ju åtskillnaden mellan stat och kyrka en känslig fråga verkar det som. Idén är att staten inte ska främja eller stå bakom en viss kyrka, religion eller samfund. Jag har för mig att en ateist försökte stämma NASA på grund av att deras astronauter på Apollo 8 läste ur Bibeln på juldagen 1968 efter att ha rundat Månen - hon tyckte att eftersom NASA är statligt ska de inte syssla med religion. Fast tydligen hade ingen något emot att man använde namnet "Apollo" som ju är en grekisk gud.



Själv tycker jag det är ytterst tveksamt med dessa ritualer över huvud taget, eftersom det är vetenskap och rationellt tänkande som gör det möjligt att flyga i rymden alls, samt naturligtvis att de är ju där på ett vetenskapligt uppdrag. Men det är ju egentligen stor grej. Är väl på samma nivå som tron att en svart katt betyder otur.

2009-05-27 18:15:10
Assi

Dom är otroligt religiösa i USA, kanske därför det är en känslig fråga.

Hahah, vadå stämma NASA. NASA får väl bestämma över det dom och deras astronauter ska göra. Hon behöver inte titta på månlandningen om det stör henne.



Det är alltid kul med ritualer,och bra att det finns troende. Är ju själv religiös. men alla har sina åsikter ;)

2009-05-27 21:16:30
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: