Jag sågar ESA...

Att jobba för ESA eller NASA är min dröm. Men jag reagerade starkt när jag hörde vad Frank De Winne hade att säga om ESA och rymdfärjod. Tar med videon då, så ni som inte vet förstår vad jag talar om. Jag frågade astronauten om vi kommer att ha egna rymdfärjor i Europa. Det här hade han att säga till mig :


Ja, Europa är självklart efter när det gäller rymden. Om man jämför Amerika med Sverige, så slår Amerika oss med hästlängder. Dom har skickat en människa till månen, sonder till Mars och två sonder som har rest förbi Pluto. Dom har sina egna rymdfärjor och visar klart och tydligt att Amerikanska astronauter kommer att vara dom första som landar på Mars. Amerika är ett land, som äger NASA.
Låt oss nu gå in på ESA. Jag trodde att det var 16 medlemsländer, men det är 18 stycken länder som är medlemmar i ESA.NASA har en årlig budjet på 120 miljarde kronor (rätta mig om jag har fel). Skulle inte ESA kunna samla ihop mer pengar? Vi är ju trots allt 18 länder!
När det gäller teknologin så är vi i samma våglängd som NASA, nästan. Men med lite forskning och risktagande så kan vi hamna där. Varför skjuter vi upp det? Vi är ca 40 år efter om man jämför med NASA.
Och politikerna, varför ska man inte skicka rymdfärjor från Europa? Nästan så att man blir förbannad. Dom underskattar astronomi och vetenskap så mycket. Dom skickar hellre en missil till Irak istället för en Ariane färja med människor till rymden! Vi vet ju redan hur rymdfärjor ser ut, hur dom fungerar och ja, det är riskfullt att skicka en människa till rymden. Men som Christer Fuglesang sa, chansen för en rymdfärja att explodera i atmosfären är 1:100. Så det finns en liten risk!

Varför ska man ha rymdfärjor i Europa då? Jo, för det första skulle vi kunna ha fler europeiska astronauter. Teknologin utvecklas, och den där teknologin kan användas i t.ex. sjukhus också. Vi skulle kunna kolonisera Månen tillsammans med NASA. Flera skulle bli astronomi intresserade. Vi skulle visa att vi i Europa också bryr oss om rymden och är involverade. Ett samarbete mellan människor från olika länder skulle kunna leda till bättre relationer. T.om. Indien som är ett u-land skickar sina egna sonder. Borde inte Europa ligga steget före? För nu är dom i samma nivå nästan.

Aja, egentligen kan jag inte göra något åt det här. Jag förstår bara inte varför man ska skjuta upp allting hela tiden. Vi kommer ingen vart, vi är i 1960 talet istället för 2009! Jag blir arg bara jag tänker på det!
Nä, nu ska jag äta. ESA kommer att inse sitt misstag snart! Rösta mig till nästa ESA chef, och ni kommer att få se en förbättring heheh.

Kommentarer
christofer

Assi for president of ESA! Assi for president of ESA! Assi for president of ESA! :-)



Största problemet tror jag är, som De Winne också nämnde, de politiska. Kommer alla EU-länder överens om särskilt mycket utan åratal av förjandlingar, eller? Och det inom "vanliga" områden som jordbruk, försvar, sjukvård, lagar, etc, så att punga ut med en massa miljarder till rymdforskning (och dito resor) ligger nog tyvärr inte längst upp på dagordningen... :-(

De har alltså inte förstått vad det handlar om helst enkelt - eller så är de bara inte så intresserade av rymden som vi är...



Motsvarande 139 miljarder SEK hade den amerikanska staten budgeterat för 2008 och 138 miljarder SEK är budgeterat för 2009, i alla fall enligt Wikipedia.

2009-05-03 22:39:08
URL: http://www.gakforumet.tk
Stjärnskådaren

Håller helt med dig. Det är så ovanligt att höra någon som tycker likadant när det gäller det här. I Sverige är rymden inte något som politiker diskuterar ens i valtider. Det viktigaste då är om man ska sänka den skatten eller höja det bidraget, eller liknande saker. Visst kan det ha stor påverkan på mångas liv, men vi snackar om utforskningen och koloniseringen av solsystemet! Det blir det största vi människor ger oss på, och kortsynta politiker säter sig på tvären hela tiden. Har mer att säga, men har inte tid just nu.

2009-05-04 09:29:37
Assi

ahhaha Christofer :D

Ja, politikerna är alltid i vägen. Dom tänker på nuet istället för framtiden! Aha, 139 miljarder, okay. Europas 18 länder kan samla ihop så mycket pengar och satsa allt på ett rymdfärjeprogram! Det behövs t.om. inte så mycket. 80 miljarder hade räckt gott och väl!



:D Vist är det ovanligt Stjärnskådaren. Rymden excisterar inte ens i Sverige. Finns lite forskning här och där, men hur underbart hade det inte varit och Sverige hade varit som Amerika? Heaven on Earth eller? ;)

Ja, politikerna är verkligen kortsynta. Om jag minns rätt så hade ESA ett möte eller något för ett par månader sedan. en politiker som skulle representera Sverige gick inte ens till mötet! Robert Cumming skrev om detta, minns inte riktigt vem det var. Men det visar bara hur mycket vi bryr oss om rymden, vilket är lite!

2009-05-04 10:55:28
Stjärnskådaren

Det som ESA borde göra, kanske i samarbete med Ryssland och Japan (om inte Ryssland vill utveckla något på egen hand) är att utveckla inte bara en rymdfärja utan mer ett komplett system för infrastruktur i rymden. Man kan tänka sig en förstorad kapsel typ Apollo, och efter behov kunde man montera ihop boendemoduler, fraktmoduler, månlandare, etc. beroende på vad man ska göra. På så vis kunde samma kapsel ta astronauter både till ISS, Månen och kanske en Near Earth Object.



Det är bedrövligt att intresset är så lågt. Det är vad jag får intrycket av i alla fall. Det verkar som att när man kommer in på sådana diskussioner så är det så många som tycker att det är ett slöseri med pengar, eller helt oviktigt. De tycker också att det finns bättre sätt att använda pengarna, som att bekämpa fattigdomen i världen, och det ska vi i den rika världen naturligtvis göra. Men kan vi inte göra både ock?



Då vore det väl betydligt mer gynnsamt om alla länder kom överens om att nedrusta helt och hållet, det skulle frigöra runt tusen miljarder dollar varje år. Ingenjörerna som blir arbetslösa kan få utveckla rymdskepp istället. :)

2009-05-04 12:23:19
Assi

ja, någon form av samarbete. Dom ska samarbeta med NASA faktiskt, skicka sonder till Mars. ja, jag håller med!

Intresset är väldigt lågt, man kan inte gå lägre typ :P. Vadå slöseri med pengar, vill så hemskt gärna träffa en person som tycker det. Lika gärna att säga att krig är slöseri med pengar, och människoliv. Men endå satsar man mer på det.



Det spelar ingen roll hur mycket vi kämpar. Vi kommer aldrig riktigt att bekämpa fattigdomen. Men ESA och Europa kommer att inse sitt misstag snart. Om ett par år kommer Amerika att ha månbaser medans vi skickar satelliter till rymden (som Amerikanerna gjorde på 1960 talet). Jag har inte sett en utveckling, ingen stor i alla fall.

2009-05-04 15:58:54
christofer

"Om jag minns rätt så hade ESA ett möte eller något för ett par månader sedan. en politiker som skulle representera Sverige gick inte ens till mötet! Robert Cumming skrev om detta, minns inte riktigt vem det var. "



Kan det ha varit rymdministern Maud själv tro som inte kom?

2009-05-04 23:39:53
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

ja precis, det var ju hon! Robert C. Skrev om det minns jag. Även Rymden idag skrev om detta. Visar ju bara Sveriges "intresse för astronomi" ;)

2009-05-05 10:32:07
Tobias

Hej Assi,



personligen är jag inte intresserad av vilket land som står för utvecklingen. Så länge det sker en utveckling är jag nöjd, oavsett om det är USA, Kina, Indien, Japan eller EU som står för den. Det mest önskvärda vore om alla kunde bidra till den, genom sunt samarbete.



Det är sant att NASA får mer pengar än ESA, men om man betänker att NASA bara får 1 % av budgeten, förefaller det ganska lite också. Amerikas närvaron i Gulfen kostar drygt, om jag inte minns fel, 600 miljarder dollar om året. Hade man spenderat det på rymdfart istället hade vi haft städer på Mars vid det här laget. Istället prioriterar man krig och andra meningslösa och kortsiktiga ändamål.



Intresset är alltså lågt även i USA och det är enligt mig mycket osannolikt att de når månen 2020. Jag sätter visst hopp till den privata sektorn. Det viktiga är att få upp människor i rymden, så att vi en dag kan överleva Jorden och kolonisera resten av solsystemet och kanske till och med Vintergatan. Sedan vilka som åstadkommer det är mindre viktigt.



Tobias Malm

2009-05-07 21:01:25
URL: http://www.dokum.se
Assi

Hej Tobias!

Ja, en utveckling är alltid roligt. Men jag hatar att all utveckling ska ske i USA. Ja, ett samarbete mellan alla länder är alltid bra. ISS är nog det bästa projektet!



Ja, 1 % av budjeten.Men se hur mycket dom kan åstadkomma med 1%. Tänk dig om varje EU land tog 1%,Vilket rymdprogram vi hade haft då!

jag tror däremot att dom kommer att landa på månen runt år 2024. Och Mars 10 år efter. Detta om NASA har samma takt som dom har just nu. Men Europa kommer nå månen om 50 år!

Jag blir bara arg när ESA inte gör något stort som NASA. Därför sågar jag dem! :)

2009-05-08 21:24:26
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: