För Gbg:are och astronomi intresserade!

Hejsan!

Sitter här och läser nyheter. Bl.a. kvinnan som stekte korv och bokstäverna G O D brändes på korvarna. GOD= Gud. Lite skumt faktiskt. Men aja. Fick ett mail från Michele Pestalozzi, som är min "kollega" och är astronom. Publicerar den här:

Kom och se raketuppskjutningen av Herschel & Planck 14 maj på Universeum!
De europeiska satelliterna Herschel & Planck kommer att skjutas upp med en Ariane-raket från Guiana Space Center torsdag den 14 maj 2009, kl. 15.12 svensk tid. Du kan se uppskjutningen i direktsändning på storbildsskärm i Universeum, Göteborg! Fri entre.

I samband med raketuppskjutningen ges ett antal korta populärvetenskapliga
föredrag om satelliterna av forskare och ingenjörer från Chalmers och Ruag
Aerospace Sweden AB som varit med och byggt viktiga komponenter till
satelliterna. Astronomer på Radio & Rymd kommer dessutom att använda
observationer från dessa satelliter i sin forskning. Evenemanget börjar
13.30 torsdag 14 maj med postervisning, snacks, musik & mingel. Kl 14.05
startar själva programmet som inleds av Universeums Vd Lars Rehnman följt av Chalmers rektor Karin Markides. Se nedan detaljerat program.

Fri entre, alla är välkomna! Sprid gärna information om detta evenemang
till andra institutioner och även utanför Chalmers/GU. Glöm inte alla
intresserade studenter.

Herschel satelliten kommer att användas för att besvara frågor om stjärnor
och galaxers födelse och utveckling medan Planck kommer att observera den
kosmiska mikrovågsbakgrundsstrålningen som är en "rest" från Big Bang.
Mer information om satelliterna finns på:
http://www.esa.int/SPECIALS/herschelplanck/SEM74SBDNRF_0.html

Nedräkning på: http://www.videocorner.tv/

 
Så, ni som vill vara med? Maila mig så får ni en epost adress. Ni måste maila personen och säga att ni kommer. Jag ska dit, självklart! Sen så finns det dom som har tur och ser uppskjutningen live, inte på en skärm. Lycko!
Nu måste jag äta, sen ska jag övningsköra. Efter det ska jag till observatoriet och hålla i 2 visningar. Ska även titta på solen ;). Trevlig Tisdag ALLA!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: