En asteroid nära jorden nu.

Heej alla!

Jag la mig tidigt igår, 22.00! Och vaknade för  mer än en1 timme sen. Inte lik mig! Sen såg jag att Robert Cummings poddsändning är ute nu, på 365 days of astronomy!! Jag har lyssnat och är imponerad! För er som också vill lyssna, besök http://365daysofastronomy.org/ , när hemsidan fungerar :). Eller så kan ni ladda ner sändingen som mp3-fil.
http://tinyurl.com/astrosvenska <-- här.  Om 5 månader är det min tur :).

Läste en intressant artikel alldeles nyss. Man har hittat en asteroid som är ca 30m i diameter  och som kommer att passera Jorden idag! man upptäckte den för 5 dagar sedan. När den passerar oss så kommer den att vara 60,000 km från oss, vilket är nära! Asteorioden kallas för 2009 DD45, är ganska liten. Vi från Sverige kommer inte att kunna se den. Dom som bor vid Stilla havet kommer att se den däremot, och klockan 13:44 UT är den som närmast!
Astronomerna hoppas på att amatörastronomer ska fotografera stenen, men att det kommer att bli svårt. Den har en hög hastighet, en halv grad / minut kommer den att röra sig. Kanske inte så snabbt, men i astronomiska termer är den det.
Man kommer inte att se den med blotta ögat, eftersom att den har en magnitud på +10! Så ett teleskop behövs!
Mer information hittar ni på Bad astronomy bloggen.


Bli inte rädda, inget sånt här kommer
att hända jorden :)

Kommentarer
Alm

hade varit häftigt om den hade slått ner någonstans utan att människor kommit till skada ;D

2009-03-02 13:41:35
Assi

ahahaa ja verkligen!

2009-03-02 21:50:54
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: