Idag gäller det!!!!!!

Dagens aftonbladet-artikel handlar om Discovery.

Uppskjutningen har stoppats flera gånger - senast på grund av en läcka.  Men i natt ska rymdskytteln Discovery upp. Alla risker till trots.  I onsdags, timmar innan rymdskytteln Discovery skulle lyfta, avbröts nedräkningen då man upptäckte ett läckage i en bränsletank - ett fel som skulle kunna innebära att farkosten exploderade vid start. Ursprungligen var det meningen att Discovery skulle inleda sin färd mot den internationella rymdstationen, ISS, i mitten av februari, men avfärden har stoppats upprepade gånger.  Nu säger man på NASA att läckaget är åtgärdat och att rymdfärjan ska skjutas upp natten till måndag, klockan 00.43 i natt svensk tid, från Kennedy Space Center i Florida. 

"Potentiell risk" 
- Det finns en potentiell risk att det börjar läcka igen. Men vi har gjort allt vi kan. Visst, vi hade gärna hittat orsaken till problemet, för då hade man känt sig tryggare, men jag kommer ändå att sova gott i natt, sa Mike Moses, chef över rymdexpeditionen till AP.  NASA har till på tisdag på sig att få upp rymdfärjan, annars måste de vänta till april på grund av att ett ryskt team skjuter upp en färja den 26 mars. Den amerikanska rymdskytteln ska transportera en japansk astronaut samt solpaneler till den internationella rymdstationen. Uppdraget är att slutföra installationen av den fjärde och sista solpanelen på ISS.

Hög risk att misslyckas 
Men rymdfärjan Discovery riskerar en än mer förödande nedräkning, enligt MSNBC. Rymdfärjan börjar bli gammal, den gjorde sin första färd den 30 augusti 1984, och för varje uppskjutning ökar riskerna för olyckor. Redan nu löper 1 av 80 uppskjutningar risken att misslyckas.  - Om vi fortsätter skjuta upp låt säga två gånger per år till i ytterligare fem år kommer de riskerna att öka till 12 procent. Alltså 12 procents chans att förlora ytterligare en besättning, säger Michael Griffin, NASA:s förra chef.  Den svenske astronauten Christer Fuglesang ska enligt planerna resa till ISS med Discovery den 6 augusti. Det är samma färja som tog honom till rymden i december 2006 då han blev historisk som den första svensken i rymden.


Discoverys nos, i 3D. Ser lite läskigt ut faktiskt :)

Så jag säger bara, glöm inte uppskjutningen klockan 00.43! Sänds 100 live på NASAtv. jag är självklart vaken då, för strax över 00.00 ska jag och Dilek söka till Luleå universitet! Dagen jag har drömt om är äntligen här! Assi, cilivingenjör i rymdteknik, åååh. Som musik för öronen ;)
Dags att dra till dansen!


Kommentarer
Raghid

lycka till me universitetet ;)



hoppas det går bra , men jag förstår inte varför risken att det misslyckas ska öka, asså va ska det då bero på?

2009-03-15 16:21:05
URL: http://raggee.blogg.se/
Henrik

Hoppas du kommer in vid LTU. Själv är jag snart klar, till hösten blir det exjobb och förhoppningsvis en examen i Rymdteknik!

2009-03-15 16:37:33
Assi

tack tack :D. ååh, lycko Henrik! jag ser fram emot min examen (om 5 år!!!). Tråkigt att det inte är som studenten, att man firar det stort!



Jag tror att ju mer man avänder den, detså mer sliter man på färjans material. Och den flyger ju genom atmosfären, vilket sliter ut den ännu mer.

Man kan väl jämföra med en bil. Läste en artikel igår. En gammal och stor Volvo fick krocka med en liten golf tror jag. Volvon klarade sig inte alls! :)

2009-03-15 19:00:52
Stjärnskådaren

Dessutom så har de ju redan förlorat två rymdfärjor vilket innebär ytterligare slitage på de få som de måste köra extra många gånger.



Lycka till med ansökan! Hoppas det går bra. :)

2009-03-16 05:36:25
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: