En fråga till er..

Igår när jag hade en visning, så gick vi in på Einsteins teorier. Då var den en kille som sa att han försökte förklara vad
E = mc2  egentligen betyder. Han sa att om man sätter 365 tomma äggkoppar runt solen, och låter 1 ägg representera jorden (365 dagar i ett år). Sen låter man ägget färdas i ljusets hastighet, borde den då inte fylla alla koppar samtidigt? Då bildas det energi. Något sånt sa han. Jag var liiite tveksam, men eftersom att Einsteins formler inte vill fastna i huvudet så sa jag att det endå var en bra teori.

Nu till er, hur skulle ni förklara E = mc2 åt era vänner? Inte så här, "Ja, einsteins sa att Energi är massa gånger ljusets hastighet i kvadrat".


Sen disskuterade vi massa annat. Som att allt förhåller sig till varandra, att allt är uppbyggt eller är som cirklar. Att allt i universum har en cykel. Det har jag också tänkt på ganska ofta. Cirkeln är magisk.

Kommentarer
Stjärnskådaren

Nej, ägget skulle inte vara i alla koppar samtidigt eftersom ljuset inte har en oändlig hastighet.

2009-03-07 11:29:29
Assi

aa det är ju sant, den hade varit i en kopp i någon mikrosekund, och sen i nästa.

2009-03-07 17:08:00
Raghid

ojda ja räknade ut det på papper nu :S det e samma sak fan, (bevis på att jag är dum)

2009-03-07 23:53:14
URL: http://raggee.blogg.se/
Assi

nej, vadå bevis på att du är dum? Einsteins teorier är konstiga ;)

2009-03-08 09:30:34
Raghid

asså hans teori är rätt, men formeln är lite konstigskrivet :/, måste fråga NO läraren imorgon, det fastade i huved xD

2009-03-08 11:25:20
URL: http://raggee.blogg.se/
Messerchmidt

Om ägget kunde färdas med ljusets hastighet så skulle tiden stå stilla för ägget, alltså skulle det tycka att det var i alla koppar samtidigt.

En utomstående observatör skulle dock inte tycka det eftersom tiden inte står stilla för observatören.

Men det är lite nonsens att säga att ett ägg färdas med ljusets hastighet eftersom det är omöjligt.

2009-03-08 22:13:34
Alm

är det vad människan tror allså? att tiden stannar upp om man färdas i ljusets hastighet? hade jag ingen aning om.

2009-03-10 06:12:51
Assi

Jag vet inte. Ägget kan ju inte vara på samma plats samtidigt, utan i varje kopp i någon liiiten sekund ;)

2009-03-10 10:30:16
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: