Liseberg och Christer Amca

Heej alla!
Nu är jag tillbaka igen! Det var jätteroligt att besöka Liseberg igen,även om det slutade med att alla plötsligt hade något att göra den dagen och att jag och Dilek åkde dit själva. 6 personer hoppade av, tråkigt! Men vi hade det jätteroligt och jag skrattade otroligt mycket hehe. Vid 21 tiden, då vi kände oss trötta ringde Dileks mamma henne och sa: kom inte hem om du inte vinner en choklad ask. Så vi bestämde oss för att spela. Och jag säger bara YES, vi vann 4 kg choklad heheh. Jag vann en Toblerone kartong och hon en Marabou choklad kartong! Vi betalade bara 20 kronor för spelet :) Vi var där i 8 timmar!

Nu till astronomi då. Christers nyhetsbrev nr. 19 är ute nu, och han har skrivit om alla sina rymdpromenader! Jag tänker läsa det så fort jag har skrivit klart detta inlägg:). Här kan ni läsa Christer amcas brev (amca= farbror på Turkiska). Det är min och Dileks nickname åt Christer.

På tal om Christer. På Twitter läste jag att ännu en läcka har gjort att Endeavour inte får besöka ISS! Det här är väl ett bevis på att rymdfärjorna är gamla nu, eller vad säger ni? Rymdfärjeprogrammet kommer ju att läggas ner år 2010, det är nog dags! Christer kommer att besöka ISS tidigast 11 Augusti tråkigt nog!
Nä, nu vill jag vila mig lite. Och äta lite Toblerone. Trevlig Torsdag alla!

Kommentarer
Stjärnskådaren

Jo det börjar ju bli dags att hissa segel mot mer fjärran destinationer än ISS. Tyvärr så läste jag nyligen att NASAs Orionprogram (de nya rymdfarkosterna) dras med budgetproblem. Utvecklingen kostar mer än de hade räknat med. Kanske tar det längre tid också, vilket innebär att NASA måste köpa platser ombord på Rysslands mycket mindre rymdskepp. Sen tillkommer ju Japans, Kanadas och Europas astronauter.



Jag läste att ESA ska utveckla en obemannad testfarkost kallad IXV i syfte att utveckla värmesköldar och få erfarenhet av återinträde. Det tillsammans med möjliga planer för utveckling av ATV gör att jag misstänker att ESA är på väg att utveckla en egen bemannad farkost. Om så är fallet så lär det dock ta ännu längre tid för oss än för NASA.



Men det är ju faktiskt lite fånigt att de flesta som är med i ISS inte kommer att kunna skicka sina egna astronauter dit på egen hand. Nästan lite pinsamt.



4 kg choklad? Det lär räcker ju ett par dar :-)

2009-06-18 15:19:01
Assi

* Jag hoppas att krisen är över snart! NASA får inte lägga ner någonting!! Rysslands rymdskepp, eheh. Dom är inte så moderna dom nä.



Men, har dom inte redan erfarenhet? kan dom inte anställa NASA tekniker? Då går ju allt snabbare.

Men kul att dom är på väg mot egna, bemmanade farkost. Good news!



ehhehe, ja det räcker i ett par dar ;D Vi har redan ätit 1/3^^*

2009-06-18 19:12:53
Tobias

Hej Assi!



Här kan du läsa en intressant artikel Christer varit medförfattare till: http://www.dn.se/opinion/debatt/darfor-ar-det-viktigt-med-ett-sekulart-samhalle-1.894620



Handlar inte så mycket om rymden, men kan ju vara intressant ändå. :)

2009-06-19 11:39:29
URL: http://www.dokum.se
Assi

*Tack Tobias :) Ska läsa artikeln*

2009-06-19 11:58:54
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: