Om Galilei.

Hej!

Iår firar vi Galileo Galilei. Med sitt enkla teleskop såg han något som andra aldrig hade sett tidigare. Venus och Månen t.ex. Idag läste jag en ganska konstig artikel.
Vad tycker ni om att forskare vill gräva upp Galileis grav och analysera hans DNA? För det första, varför ska man göra något sånt. Det har ju trotts allt gått över 300 år sen han dog. Han hade synproblem i nästan hela livet, och i slutet blev han helt blind. De säger att om de kan upptäcka vad som var fel med hans ögon, så kan de använda datormodeller för att skapa precis det han såg i sitt teleskop. Nu väntar dom på ett tillstånd från den katolska kyrkan. Jag menar, man spolade bak tiden med en dator och såg det dom vise männen såg på himlen. Jag tycker absolut inte att det är nödvändigt att gräva upp hans grav. En grav ska stå orörd. Vad gör det för skillnad om Galilei inte såg det vi ser idag? Tycker att detta är onödigt. Använd eran tid till något annat ;). Så vad säger ni, ska man gräva upp graven? A big NO from me :)

Ser ni bilden förresten? Så ska jag se ut när jag blir gammal hehe. Inte skägg och håravfall. Men jag ska ha vitt hår, sitta med en tjock bok i ett rum som är upplyst av ett stearin ljus och bara observera himlen. Det är nästan så att man vill bli gammal hehe.
Nä, nu ska det spelas Spore. Är i rymdfasen, vilket betyder att jag får åka till andra stjärnor flera ljusår bort ;D

Kommentarer
Christian Vestergaard

Vila i frid Galilei !

2009-01-24 14:33:22
christofer

Ungefär som att hans ögonglob skulle ha bevarats i 366 år utan att förmultna! Visst! Och solen kretsar runt jorden...

Nej, lägg ned detta "stolleprov"!

2009-01-26 20:45:59
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

exakt! hehe.

Nä, men hoppas att dom inte får tillåtelse!

2009-01-26 22:54:34
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: