Komet

Good morning alla!

Sitter med datorn i knät :). Riktigt snabb och grym är den.
Den 15/2 är en vktig dag, viktigast för oss amatörastronomer och profesionella astronomer. Jag pratar självklart om Galilei's födelsedag ;). Han fyller år om 4 dagar, och jag vet inte hur vi i Sverige ska fira dagen. Tror inte att det blir så mycket firande. Men bor man i USA så kan man förvänta sig fina hubble bilder i det närmaste planetariet. NASA är så givmilda;)


Många har sett kometen Lulin, men jag har inte sett den än! Kanske för att den är så nära solljuset. Man måste ju ut väldigt tidigt!  Eller att mitt sopiga teleskop kanske inte klarar av att fånga så mycket ljus från kometen? Men snart är den synlig för blotta ögat, vilket är jättebra. Kompierade en liten bit ur ESA's hemsida

Den är ännu inte tillräckligt ljusstark för att det ska gå att se den med blotta ögat, men det kommer den med största sannolikhet att bli mot slutet av månaden. Lulin kommer att vara som ljusast runt 23 februari, då den väntas nå 5:e magnituden. Det betyder att det kommer att gå att se den med blotta ögat från en någorlunda mörk plats utanför städernas störande ljus. Den kan då också ha fått en svans som på himlen täcker ett område motsvarande åtta gånger månens synbara diameter. 
Lulin kommer då att befinna sig i nedre delen av Lejonets stjärnbild alldeles i närheten av Saturnus. Den kommer sedan att fortsätta genom Kräftan och Tvillingarna, men kommer då att vara för ljussvag för att ses med blotta ögat. När kometen är som ljusast kommer den att förflytta sig motsvarande tio måndiametrar per dygn, så det kommer att gå att se att den rör på sig även under en enda kvälls observationer
.


Så glöm inte att titta på kometen som sååå många runtom i världen har sett.
Nu måste jag äta frukost! Sen ska jag jobbaaaaa! Ses om ett par timmar.

Kommentarer
Tove

Din blogg är verkligen jätte bra! Väldigt underhållande när man är intresserad av astronomi. Fortsätt i samma riktning!

2009-02-11 13:53:50
Malin

SV: haha man ska ha höga mål :) och inget är omöjligt! go for it girl :)

2009-02-11 14:08:08
URL: http://malinsundin.blogg.se/
assi

tack tjejer :)

2009-02-11 18:58:50
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: