Satelliter

Hej alla!

Känner mig jätteglad, och det beror på solen. Det ska även bli molnfritt ikväll, vilket betyder grym visning! :)
Kanske får vi se npgon satellit över himlen? Men inte en kollision, som Universe today har skrivit.

Tydigen kolliderade två satelliter med varandra i tisdags. En satellit var en rysk, och den andra var en komersiell satellit.
Hur ofta händer det liksom, att satelliter kolloderar? Men inte undra på att dom gör det, det fnns ju runt 800 satellíter i omloppsbana kring jorden. Vad hade hänt om man hade byggt en "supersatellit" som skulle klara av alltid. Då skulle det kanske räcka med 5 eller 6 stycken ;). Och att man tog bort alla spionsatelliter. Mer om detta kan ni hitta på universetoday.

A source quoted in the article said U.S. Space Command is tracking about 280 pieces of debris, most of it from a non-operational Russian satellite. It appears the International Space Station is not currently threatened by the debris, but it's not yet clear whether the debris poses a risk to any other satellites in similar orbits

Nu tänker jag äta frukost, och efter det börja skriva igen. Hann med jorden, Mars,Jupiter och halva Saturnus igår. Idag blir det dom resterande ;). Ha det så bra! :)

p.s. Såg att man har hittat flera mumier i Sakkara. Jag var ju där med familjen. Åh, bara för det vill jag åka tillbaka tll Egyten. Deras mystik lockar mig dit! d.s.

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: