Maskhål, what?

Hej igen!

Jag har suttit och funderat över det här med maskhål. Svarta hål är något märkligt, men maskhål är märkligare.
Vad är det egentligen? Jag har läst att det är en tunnel genom rymden. Och att det är omöjligt att resa genom dessa hål, eftersom att man utsätts för mycket röntgenstrålning och gammastrålning. Samt att man reser fram i tiden när man färdas i dessa. Kan inte ni läsare förklara lite om maskhål, så att jag får en klar bild av detta? Hur hittar man maskhål, hur är det att färdas i sådana och vart hamnar man när resan är klar? Jätteskumt. Betyder det då att man reser i en annan dimension? Betyder det att universum har "väggar" och att vi gör hål i väggen och reser till andra sidan?


Aja, nu tänker jag titta på tv. Klockan 18 börjar min första visning, och jag slutar 21 :). Ser fram emot att lära alla småbarn lite astronomi. Ha det så bra!

Kommentarer
Lina

Maskhål är faktiskt rätt komplicerat, och kan verka väldigt förvirrande. Maskhål är inte tunnlar genom "rymden", utan tunnlar genom rum-tiden, vilket inte är samma sak. Det blir kanske lite lättare att föreställa sig om man får det klargjort! Du vet, rum och tid är egentligen två sidor av samma mynt! Det får vi bland annat ledtrådar om när vi tittar ut i rymden, eftersom distans i rymden oundvikligen också innebär distans i tiden!



I alla fall så är maskhål tunnlar i rum-tiden. Rum-tiden böjs efter materia, och materians vägar i rum-tiden böjs efter krökningen på rum-tiden (typ hönan och ägget stuk :P). Vad det innebär är i alla fall att den kortaste vägen genom rum-tiden inte är en rak linje, utan en kurvig sträcka!! (Tänk den kortaste vägen mellan nordpolen och sydpolen, den är också böjd.)



Man kan då tänka sig att maskhål är genvägar som inte följer denna krökning..



OJ NU MÅSTE JAG SPRINGA! Jag ska också ha visning ikväll! :)

2009-02-03 17:46:07
URL: http://leajonsson.blogg.se/
Assi

Tack tack :) Nu har jag förstått det!

2009-02-03 21:55:53
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: