Barnens frågor

Tjenare!

Now I'm home. Visningarna gick alldeles utmärkt. Sjukt mycket pratade jag, och barnen bombade mig med tusen frågor. Som, går tiden snabbare när man är i rymden, har människan åkt till någon planet, hur långt tid tar det att åka till Pluto, vilken sond har åkt längst?

Varför inte ge er svaren till frågorna här på bloggen;)? Jag vet att det är många astronomi kunniga som läser bloggen, men endå. Kanske finns det en eller två som kan lite :).

Tiden går väl snabbare i rymden, för solen går upp vart 90 minut. Men astronauterna går efter jordens tid när dom gör någonting :) Människan har bara åkt till månen. Mars är grannplaneten, och det tar 2 år att åka dit ungefär.
Det tar ungefär 15 år att åka till Pluto :).  Lätt, Voyager 1 och 2, som har åkt längts.

Men självklart fick jag en miljon frågor till. Får inte plats med alla ;). Tycker att barnens frågor är dom roligaste att svara på ;).


Kommentarer
Henrik

Tiden går ju faktiskt pyttelite långsammare på jorden än i rymden p.g.a. jordens gravitation...

2009-02-05 22:56:49
URL: http://henkeliduu.blogg.se/
Assi

yes, det också. Men dom tänkte på solen, eftersom att den går upp så ofta ;D

2009-02-05 23:04:30
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: