Astro this week.

Heej alla!
Det var så länge sedan jag uppdaterade något, så tänkte passa på nu när jag inte har något att göra :).
Och vet ni vad, imorgon kan ni lyssna på min PODCAST! Gå in på http://365daysofastronomy.org/ imorgon och lär er lite om amatörastronomi. Ni kan ju redan allt (speciellt om ni har följt bloggen), men det finns nog fleeeera som inte kan något alls. Poddsändningen är på engelska!

Sen så har jag inte läst så mycket astronomi dessa dagar. Ni är säkert mer uppdaterade än vad jag är, och det beror enbart på  nolleperioden ;). Vaknar runt 7 varje dag och somnar runt 1. Ska se om jag kan uppdatera er med något nytt.
Har samlat ihop några hemsidor/artiklar som är intressanta. Enjoy!

10 NASA Inventions You Might Use Every Day . NASA utvecklar teknologin väldigt mycket (det vet ni), och mycket använder vi i vår vardag.

ESA utvecklas ser det ut som, bra Jean-Jaques Dordain! Ett nytt samarbete med Ryssland nu.

Sen så var gårdagens APOD något av det häftigaste jag har sett. Se själva.

Sist men inte minst så har Populär Astronomi- Robert skrivit ett inlägg om att man kan se Discovery (och kanske Christer under en rymdpromenad)  när ISS passerar himlen. Jag har själv sett ISS ett x antal gånger. En gång såg jag det genom ett teleskop. Men det är inte enkelt ska jag säga, ISS har en hög hastighet! Så det är lätt att missa den.
Som Robert skrev så är ISS en ljusstark  stjärna. Det är inte svår att missa. Men som sagt, det går snabbt och tittar man på ISS med blotta ögat så hinner man se den i ungefär 30 sekunder, för sen försvinner den i Jordens skugga.

Christer Fuglesangs resa har skjutits upp igen. Nu ska han upp den 25;e. Igår när jag skulle äta frukost satte jag på tv:n och utan att trycka på någon kanal dök SVT's nyheter upp och kvinnan pratade om Christer Fuglesang. Säg mig, vad är oddsen att just detta händer?

Dags för mig att ta en tupplur. Sen ska jag till LTU igen. Publicerar en bild på mig med nollebrickan senare ikväll ;) Har fått 3 + av phösarna (ledare). 1 plus för att jag är grym på en lek som kallas för Caps, 1 plus för att jag är från Göteborg (Glenn) och 1 plus för min astroblogg :D. Kan jag samla fler tror ni? Återstår att se...

Kommentarer
Henrik

Lyssnade på din podsändning nu (gubbarna på observatoriet skickar mail till typ halva världen så fort du syns eller hörs nånstans, du är saknad där!). Det var gött mycket information du klämde in på kort tid i alla fall! Hoppas allt går bra i Luleå

2009-08-23 18:25:18
URL: http://henkeliduu.blogg.se/
Henrik

Glömde säga en grej bara... Du låter ju som en man! Annars var det bra. =)

2009-08-23 18:27:08
URL: http://henkeliduu.blogg.se/
Lifesigns

Då räknar vi med att se dig i capsfinalen på tisdag då! :D När kommer den där bilden upp förresten?

2009-08-23 23:54:35
URL: http://lifesigns.blogsome.com
Assi

* Oja, jag ska vara med i capsfinalen hehe. det blir ingen bild, för jag ser så ful ut på dem ehehe :P



Naaw vad snälla dom är. Saknat obset och alla där Jättemycket! Tack tack. hehehe*

2009-08-25 12:34:04
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: