En ny komet!

Tjena alla!
Läste precis att en koreans amatörastronom har hittat en ny komet. Yi-SWAN heter den, och har en magnitud på +8,5, vilket betyder att den är väldigt ljussvag. Därför behöver man ett teleskop för att kunna se den, eller en riktigt bra kikare.
Kometen har en ganska rund, eller som Universe today uttrycker det, parabolisk bana. Den rör sig mot Cassiopeja och senare mot Perseus. Eftersom att det är fullmåne den här veckan så kommer det att bli väldigt svårt att hitta den.

Den 11:e går det att se den, då det inte är fullmåne. Då kommer den att vara halv grad söder om Alpha Cassiopeiae, en stjärna i Cassiopeja. Kanske blir det dåligt väder då? Den 23-24:e när den passerar dubbelhopen i Perseus.
 

(Jag vet att det är en dålig bild ) . En Länk ska ni också få.

Jag tänker iallafall följa denna, och om jag hittar den så kommer det att bli min 3:dje komet. Det här betyder bara en sak. Till observatoriet och titta på kometen med Meade teleskopet! Åh, vad roligt! Längtar till bra väder. Enligt SMHI ska det bli stjärnklart imorgon. Kanske går jag till obset då? Jag måste passa på, för om jag flyttar från Gbg så blir det no more obset.

Kommentarer
christofer

Ja, hur ska du klara dig ifrån all din tid i obset när du flyttar till norrland? Fast vissa uppoffringar får man ju stå ut med om man ska nå sitt mål, eller hur...!

2009-04-10 11:35:18
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

ja, lite får man väl offra :) Men inte observatoriet! Får typ panik när jag inte har varit där i 1 vecka :p

2009-04-10 15:57:02
christofer

Är det Umeå som har det närmaste obset där uppe eller kommer du att få något närmare?

2009-04-16 19:50:15
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

Hmm, vet inte om Umeå har ett. Men Kiruna har. jag har besökt det där observatoriet och it's SMALL!

2009-04-17 22:46:15
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: