En dag, bara med astronomi!

Hej igen!

För det första, jag är TRÖTT! Ska gå och lägga mig, men först ett par rader om Ryaskolan och Åmål ;D.
Hittills har min "undervisning" gått jättebra. Dom är otroligt nyfikna och vi hade disskusioner om bl.a. 2012, Aphopis, Cern, Jorden, solfilter, svarta hål, stora stjärnor, Ja allt möjligt! Som ni säkert vet så älskar jag disskusioner om astronomi.
Efter det åkte jag till Åmål, en väldigt liten stad :). Det kom ett par stycken till min föreläsning, barn runt 10 års åldern.
Vi pratade om ISS, Christer, och konstigt nog pratade vi om Challenger. Ni vet, rymdfärjan som exploderade i luften. Dom fick iaf. se en video på händelsen.  Bibliotekarien sa att jag är känd som Rymd Assi, att lärarna i Åmål kallar mig för det hehe. Så, ett nytt smeknamn kanske?  Till min förvåning fanns det även en journalist där och tidningen ska skickas till mig, för jag bad om det. Sen när föreläsningen var över så hade vi en liten workshop. Jag fick en teckning som jag tänker spara. Föreställer mig när jag tittar på planeter, naaaw :)!

 
Såg en smiley på vägen, så jag var tvungen att fota :)

Ja just det! Christer (som jag mötte på Barnens Ö) var på observatoriet igår och tro det eller ej. Han FIXADE teleskopet som har stått och samlat damm i 6 år! Tog honom 10 minuter och jag blev överlycklig när han sa: Assi, det är fixat!
Vi fick se M13 med teleskopet, annat gick inte att se. Det var för ljust.
Gunnar, vad säger du ;)? Ge mig löneförhöjning för att jag fick en sådan duktig person att åka in till Gbg och fixa telekopet?! Snacka om att visningarna kommer att vara bli bättre framöver. Dock missar jag kanske dom (om jag blir antagen), men det känns skönt att ha hjälpt observatoriet. They need it!

http://nwt.se/dalsland/article515160.ece ;D
God natt alla!


Kommentarer
Dileeek

Jaaa efter 6 år, fan va länge den har samlat damm på sig ;) Gönnnnar du får ge en löneförhöjning :D:D

2009-04-18 01:13:19
christofer

Sjyst! "Rymd-Assi"... Hel-kul!

Hoppas att barnen gick därifrån fyllda med inspiration och ett nytt intresse! :-)

2009-04-18 10:11:10
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

hehhe, Jaa Göönnar, får göra det ehehe.

eheheh, Rymd-Assi, låter lite konstigt faktiskt :P

Oja, när föreläsningen var över så fick dom googla fram allt dom ville se.

2009-04-18 10:55:34
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: