En hel dag i Sätila

Heeej alla!

Igår var jag i Sätila, deras årliga starparty. Jag kan väl säga att jag lärde mig väldigt mycket, speciellt om astro fotografering.
Vi började dagen med att titta på solen, som inte är så aktiv. En protuberans kunde man hitta iallafall. 
Ian King och Nik Szymanek, två brittiska amatörastronomer var där och visade oss alla utrustningar som behövs när man fotar himlen. Dom visade även vilka teleskop, programvaror osv är bäst. Vi fick även se Nik redigera bilder på Photoshop, och nu är astrofotografering inte så svårt. Eller jag trodde att det var JÄTTEsvårt, men om man fotar Andromeda galaxen genom olika filter i en kort exponeringstid, sätter ihop bilderna och redigerar lite så får man första klassens bilder!

Sen pratade jag med Mikael Skafar. Han är också en astrofotograf, och hans bilder har jag tittat på ett x antal gånger ;).
Hans Saturnus bilder är helt otroliga, och jag älskar Ringnebulosa bilden. Besök hans hemsida och se vad jag menar, www.skafar.com ;)

Sen när solen gick ner och det började bli mörk tog alla amatör astronomer fram sina teleskop. När 11" -arna kom fram så blev jag riktigt glad. Jag hade hört att Saturnus ser riktigt grym ut i 600x förstoring, men ingen ville visa den så förstorad. Den blir suddig säger dom, men det vet jag ju. Ville bara se den stor.
Aja, det fick bli 400x förstoring, och wow vilka detaljer man såg. Speciellt ringarna blev mycket enklare att se!
Jag fick även se Merkurius,  M13, M65, M66 och en galax till med ett NGC namn. Ni kan hitta dom i stjärnbilden Lejonet.


Jag var hemma 23,45 tror jag, helt död. Den var en trevlig dag, en jag sent kommer att glömma!  Tack Per Stygmne som tipsade mig och dagen. Det var roligt att träffa dig och att få låna din kikare. Med den kunde vi se massa stjänrhopar;).
Det var kul att några kom fram och sa, din blogg har jag läst :D. Jättekul!

Nu måste jag träna på min koreografi om och om och om igen... Shit, idag klockan 17 står jag på dansgolver och dansar. Men jag måste vara där 15.40,  för koreografin ska gås igenom och alla tjejer ska fixa sig ;).
När jag är tillbaka så startar jag tävlingen! Ha en bra Söndag alla!

Från vänster.
1. Ett solfilter, ni vill inte ens veta hur mycket ett sånt kostar. 
2. Solen projicerad på den vita fläcken.
3. SkyScout har väl dom flesta sett. Kostar runt 3800 kr och det var kul att se den live.
4. Mycket snack om teleskop. Mannen med grön rutig tröja är Mikael S ;).
5. Ian King pratar om astrofotografering och visar en av hans bilder.
6. Det hela började med att bygga ett enkelt teleskop, men slutade med den här. Den är datorstyrd, har fläktar, ja allt som man inte har tänkt på. Grymt jobb!
7. Sen var det dags att observera himlen.
8. Och jag fotade blommor ;)
   
 
  

Kommentarer
Christian Vestergaard

Assiye!



Kan du tänka dig att skriva en artikel i AURORA om TS-dagen i Sätila?



Christian V.

2009-04-26 12:02:08
Henrik

Tog du kort på blommor också? Det märkte jag inte!

2009-04-26 12:04:36
URL: http://henkeliduu.blogg.se/
Assi

HAHA rolig du är Henrik. SarkazZzm. Du härmade mig och fotade du med :P.



Hej Christian! Hm, det kan jag väl :)

2009-04-26 20:24:59
Christian Vestergaard

Det låter bra Assi. Mejla mig när du är klar med artikeln. (Plocka gärna med en bild också.)



Christian

2009-04-26 21:01:22
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: