Svarta hål, del 3.

Hej alla!
Nu har jag en kort rast, så varför inte skriva lite om svarta hål? Det är så himla intressant, vist är det ? ;) Ni vet ju självklart att dom flesta svarta hålen kan hittas i en galax's centrum? Om inte, så vet ni det nu. Men varför?

I vår galax menar man att det i centrum finns ett svart hål med en massa cirka fyra miljoner solmassor. I centrum av andra galaxer finns det tecken på svarta hål med massor på ända upp till flera miljarder solmassor. Även här är det röntgenstrålning som avslöjar de förmodade svarta hålen. Astronomerna iakttar en stark röntgenstrålning från galaxernas centrum- en strålning som kommer ett förhålllandevis litet område.
Från centrum utgår ofta två kraftiga jets av atomära partiklar, som slungas ut från skivan med hastigheter nära ljusets. Vissa av dessa jets kan vara flera hundra tusen ljusår långa och därmed kan de ha större utsträckning än galaxen.
Tack vare Hubbleteleskopet har man kunnat fotografera centrum i flera av dessa aktiva galaxer. Man kan se att strålningen kommer från roterande skivor av gas. Gasen verkar rotera kring ett litet osynligt område med en massa på miljoner eller miljarder solmassor.

Observationerna kan bara förklaras om man antar att det finns ett stort svart hål i mitten av gasskivan. Så vitt vi vet idag, finns det helt enkelt inga andra möjligheter när en så stor massa skall vara samlad på ett så litet område.
På grund av friktionen mellan gasskivans olika delar förlorar skivan långsamt sin energi. Det betyder att gasen kommer allt närmare det svarta hålet, där den skapar en virvel- likt virveln i vatten som rinner ut ur ett badkar. Gasen rör sig in mot det svarta hålet, och när den väl passerar händelsehorisonten finnd det ingen väg tillbaka. Materia kan komma in men aldrig ut ur ett svart hål......


Nu förstår ni säkert varför jag tycker att det här är så intressant. Det som förvånar mig mest är väl att det finns så pass stora svarta hål! Trodde aldrig att dom var så stora!
Nu måste jag jobba vidare, och när jag har slutat så ska jag packa och sen sova. Imorgon ska jag ju till Sthlm! Tåget avgår vid 8 tiden!! Ni vet ju att jag ska vara en av ledarna på astronomi lägret, föreläsa där och sen besöka Albanova teleskopet. Är hemma igen den 7:e. Självklart ska dator med ;). Sen kan ni även besöka bloggen http://stiftelsenegnavingar.blogg.se och följa oss som är där! Ha det bra!

Kommentarer
Raghid

lycka till med lägret, skulle fälja med men det blev inte :(, men hoppas det blir kul :)



einstein måste vara en unik och mkt ovanlig människa som lyckades komma på svarta hålen :O det är verkligen knepigt och studera dom

2009-04-02 19:32:31
URL: http://raggee.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: