Solen

Good morning alla!
Tänkte bara slänga in en bild innan jag drar. Ska iväg till stan och trycka en tröja som jag ska ha på mig när jag
undervisar. Tänk att min första lektion är imorgon! Efter det ska jag övningsköra, så jag är hemma vid 16 tiden!

Nedan ser ni solen, genom ett filter. Nu är vi i solminimum, därför finns det inga solfläckar. Protuberanser kan man se, väldigt små dock. Om ni inte viste det så har solen en 11 års cykel, så vart 11:e år är den som aktivast! Då får man oftast se grymma norrsken och fina solfläckar.Prickarna runtomkring solen är damm ;). Ha en bra dag!



Update: Lite stressad just nu. Måste göra ordning och gå igenom allt som ska sägas imorgon när jag undervisar.
Får bli en uppdatering ikväll istället. Sorry astornomy lovers!

Kommentarer
christofer

Vad är det för ett filter? Mylarfilm?

2009-04-16 19:59:34
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

hmm, var något alfa filter som var oootroligt dyrt. Runt 30 tusen kostade filtret

2009-04-17 22:50:15
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: