Jordens is smälter.

Många har nog läst artiklar om isen som smälter i polerna. Stora isblock som lossnas, för att sedan flyta iväg och smälta. Det här ämnet har kanske lite med astronomi att göra. Det handlar trots allt om våran planet. Den här bilden fick mig att tänka till. Bilden är tagen ur metro. Ser ni dom inringade områderna? NASA har tagit dessa bilder. Istället för is finns det nu öar kring nordpolen. Nu är nordpolen en ö, första gången i människans historia!  Man blir ju faktist oroligt. Det sägs att man kunde gå på isen från Kanada via nordpolen till Ryssland för 30 år sedan. Nu går det inte längre. Man kan bara segla runt isen. Vissa blir dock glada åt denna nyhet. Dom anser att reseavstånden blir kortare. Men är det bättre än att ha is, som reflekterar bort lite av solljuset så att jorden håller en lagom temperatur? Jag vill istället ha is. Forskare tror att isen kommer att försvinna för gott under sommaren, om ungefär 20 år! Tänk er hur varma sommardagar vi får då. Kanske får Sverige tropiskt väder, något som jag inte vill. Tänk er alla naturkatastrofer som kommer att ske, översvämmningar, ökenutbredning vid Sahara området och annat oväder. Global uppvärmning är orsaken och jag tänker inte sitta här och skylla på allt och alla. Det är ju mitt fel också. Det är allas fel. Jorden kommer aldrig vara sig lik igen.

<--ESA

"Rolig" fakta: Läste i Cirkelns mitt av Dan Brown (favorit författare). Arktis härstammar frpn det grekiska orden arktos. Arktos betyder björn. Därför kan man bara hitta isbjörnan i Arktis. Antarktis = inga björnar. An betyder inte, OM jag kommer ihåg rätt.


Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: